Hyvä tietää

HYVÄ TIETÄÄ | Jukka Vehmanen |

Elektraa säädetään vielä

Nauvon ja Paraisten lauttarannoilla jonottavat ovat ihmetelleet, miksi uusi hybridilautta Elektra seisoo välillä pitkään rannassa.

Ei, Puolassa tehty Elektra ei ole ollut rikki, vaikka se on seissyt rannassa muutoinkin kuin lastaamassa ja purkamassa autoja tai lakisääteisellä tauolla.

Suomen Lauttaliikenteen eli Finferriesin toimitusjohtajan Mats Rosinin mukaan runsaan kuukauden ajan käytössä ollut Elektra on toiminut odotusten mukaisesti. Lautan käyttöönotto viivästyi kesäkuussa kuitenkin parilla viikolla.

Elektra on Suomen ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa maasähköllä toimiva lautta. Energialähteinä ovat maasähköllä ladattavat akkupaketit sekä dieselsähkö.

Elektraa joudutaan yhä säätämään, minkä vuoksi se on välillä seissyt rannassa. Esimerkiksi viime viikolla Elektra seisoi yhden yön ohjelmistopäivityksen takia. Päivityksen teko sopi hyvin yöaikaan, jolloin lauttapaikan toisen lautan Sternan kuljetuskapasiteetti oli riittävä.

– Tiesimme etukäteen, että säätöjen teko jatkuu lautan käyttöönoton jälkeenkin. Itse ajattelin, että säätämiseen riittäisi muutama viikko, mutta sähköjärjestelmän toimittaneen Siemensin edustajat sanoivat, ettei näin monimutkaista lauttaa saada niin äkkiä täydellisesti toimimaan, Rosin sanoo.

”Saamamme palautteen mukaan jonotus on lyhentynyt huomattavasti.”

Rosinin mukaan Siemensin väkeä on lauttapaikalla edelleen säätötöissä, jotta automatiikka saadaan kokonaisuudessaan käyttöön. Hän arvelee, että lautta tulee täyteen operointikuntoon kuukauden tai kahden kuluessa.

Jotkut lauttamatkustajat ovat olleet kuulevinaan dieselin hörähdyksiä, vaikka tarkoituksena on, että lautta liikkuisi maasähkön voimalla. Dieselmoottori on olemassa sähkökatkoksen tai kovan pakkasen varalta.

– Olemme ajaneet testien ja säätöjen aikana dieselillä. Dieselmoottorit pitää herättää lisäksi 2–3 kertaa viikossa ja ajaa lämpimiksi, jotta ne varmasti toimivat tarvittaessa, Rosin kertoo.

Rosin sanoo olevansa todella iloinen, jos ihmiset ovat reagoineet dieselin ääneen siksi, että he välittävät ympäristöstä.

Elektralla on ohjausvalot, joilla pystyttäisiin purkamaan autot lautasta kaistoittain, mutta siitä huolimatta tehtävää on hoitanut kansihenkilökunta. He purkavat ja lastaavat päivisin, valot ovat käytössä pääasiassa öisin.

 

Elektralla on kannellaan ohjausvalot, mutta autoilijoiden ohjaamiseen käytetään kansihenkilökuntaa.

– Henkilökunnan käyttö kannella kuuluu Ely-keskuksen kanssa tekemäämme sopimukseen. Tämä on myös asiakaspalvelukysymys, Rosin kertoo.

Varsinais-Suomen Ely-keskus vastaa lauttaliikenteen hoidosta, Finferries on operaattori.

Finferriesillä ei ole käytössä mittareita, joista näkyisi, kuinka paljon jonotusaika rannoilla on lyhentynyt uuden lautan ansiosta.

– Saamamme palautteen mukaan jonotus on lyhentynyt huomattavasti. Ihmiset ovat pitäneet myös siitä, että Elektrassa ei ole autohyllyjä ja siitä, että rampit ovat suoria eivätkä suppilomaisia, Rosin kertoo lautalle ajoa helpottavista ratkaisuista.

Elektraan mahtuu 90 henkilöautoa ja Sternaan 66 autoa. Varalautaksi jäänyt Falco vetää 54 henkilöautoa.

FAKTA

Elektra

  • Liikennöi Paraisten ja Nauvon välillä.
  • Suomen suurin maantie­lautta.
  • Kokonaispituus 98 metriä, leveys 15,2 metriä.
  • Voi kuljettaa 90 henkilöautoa ja 375 ihmistä.
  • Autokaistoja yhteensä 450 metriä.
  • VTT:n mukaan hiilijalanjälki noin 60 prosenttia pienempi kuin Sternalla.
  • Arvioitu käyttöikä 50 vuotta.

Yksi vastaus artikkeliin “Elektraa säädetään vielä”

  1. W K

    No enää puuttuu että ajaisi aikataulun mukaan. Aika pienelle huomiolle jäänyt että tulee ja menee miten lystää. Ei se Nauvon asukkaille paljoa merkitse mutta voi Houtskarin tai Norrskatan asukkeja potuttaa kun missaavat jatkon. Ja ralli maantiellä vaan pahenee kun kannelta tulee 90 autoa ja eka vähän hidastelee…


Vastaa