Jutut

JUTUT | Jonna Lankinen |

Ahvenanmaalle suunnitteilla yli seitsemän kilometrin tunneli

Yksityisrahoitteisesti toteutettu tunneli olisi toteutuessaan Suomen pisin. Mantereella tunnelihankkeita viivyttävät kovat ylläpitokustannukset.
 
 
Ahvenanmaalaisyhtiö FS Links suunnittelee rakentavansa Ahvenanmaalle koko Suomen pisimmän maantietunnelin. Merenalainen tunneli olisi toteutuessaan linjausvaihtoehdosta riippuen joko 7,5 kilometrin tai 9,5 kilometrin mittainen.
 
Tällä hetkellä Suomen pisin maantietunneli on Tampereen hieman yli 2,3 kilometrin mittainen Rantaväylän tunneli. Turun ja Helsingin välisellä moottoritiellä oleva Karnaisten tunneli on sekin 2,3 kilometrin mittainen.
 
Ahvenanmaan tunnelin on suunniteltu yhdistävän pääsaaren ja reilun 550 asukkaan Föglön saaren toisiinsa. Tällä hetkellä saarten välillä liikennöi maksullinen lautta m/s Skarven, jonka matka saarelta toiselle kestää puoli tuntia.
 
FS Linksin yhtiökumppani ja hallituksen jäsen Hans Mikael Holmström sanoo, että tunneli mahdollistaa paitsi sujuvamman liikkumisen pääsaaren ja Föglön välillä myös sen, että Ahvenanmaan saaristoon kulkevien lauttojen lähtöpaikka vaihtuisi pääsaaren Långnäsin sijaan Föglön saaren itäpuolelle.
 
– Tämä toisi järeät säästöt mittaapa sitä sitten ajassa, rahassa tai hiilidioksidipäästöissä.

Käyttömaksu alustavasti 4-7 euroa

FS Links tekee parhaillaan liiketoimintasuunnitelmaa tunnelin toteutumisesta. Yhtiö on tilannut norjalaiselta tutkimuskeskus Sintefiltä teknisen tutkimuksen, joka valmistuttuaan ottaa kantaa, kumpi kahdesta vaihtoehtoisesti reitistä olisi soveltuvampi.
 
Ensimmäisen pitää sisällään 7,5 kilometrin maantietunnelin Svinön ja Gripön kylien välillä. Toinen vaihtoehto on kaksi kilometriä pidempi tunneli Svinön ja Degerbyn välillä.
 
– Odotamme raporttia Sintefiltä viikon–kahden sisällä ja sen jälkeen valmistamme oman esityksemme maakuntahallitukselle, Holmström sanoo.
 
Hankkeen kustannuksista yritys ei vielä halua kertoa julkisuuteen. Yhtiön mukaan tarkoituksena on kuitenkin, että yksityisten rahoittajien muodostama konsortio rakentaisi tunnelin ja käyttäisi sitä valmistumisen jälkeen sovitun ajanjakson ajan. Keskustelut rahoittajien kanssa ovat olleet käynnissä keväästä asti.
 
Sovitun ajanjakson jälkeen tunneli siirtyisi Ahvenanmaan maakuntahallitukselle.
 
Keskimääräiseksi tunnelin käyttömaksuksi kaavaillaan alustavasti 4–7 euroa. Yhtiö laskee, että ensimmäisenä vuonna tunnelia käyttäisi arviolta 240 000 ajoneuvoa.
 
Julkisen osarahoituksen osuus voisi yhtiön mukaan olla 0–30 miljoonaa euroa.

”Suomella ja Ruotsilla ei paljoa kokemusta tällaisista tunneleista”

Syyskuun aikana FS Linksin edustajat ovat vierailleet tutustumassa vastaavanlaisiin maantietunnelihankkeisiin Färsaarilla.
 
– Sieltä saa hyvän esimerkin siitä, miten tunnelit on rakennettu tiheästi asutuilla alueilla, kuten olisi myös Ahvenanmaalla tai Turun saaristossa Paraisten ja Nauvon välillä. Tällaisia tunneleita on rakennettu paljon Norjassa, Islannissa ja Färsaarilla.
 
– Valitettavasti Suomella ja Ruotsilla ei ole kuitenkaan paljon kokemusta tällaisista tunneleista. Se selittää sen, miksi niitä on niin vaikea toteuttaa, Holmström pohtii.
 
Tunneleita on Ahvenanmaallakin suunniteltu jo vuosikausien ajan. Holmström uskoo, että nyt meneillään olevan projekti kuitenkin eroaa aiemmista.
 
– Aiemmissa hankkeissa ei ole ollut poliittista yhdenmielisyyttä. Tämä meidän ratkaisumme vähentää riskejä eikä politisoi hanketta.
 
Ahvenanmaalaisyritys FS Links perustettiin vuoden 2015 lopussa edistämään Pohjoismaiden ja Baltian maiden Hyperloop-hankkeita. Ahvenanmaan merenalainen maantietunneli olisi kuitenkin tarkoitettu vain autoliikenteelle.
 
 

 

Tunnelit kalliita ylläpidettäviä

 
Varsinais-Suomessa ei ole tällä hetkellä meneillään suuria maantietunnelihankkeita.
 
Esimerkiksi Paraisten ja Nauvon välisistä tunneli- ja siltavaihtoehdoista on puhuttu jo vuosia, mutta kiinteän yhteyden rakentaminen tälle lauttavälille ei vaikuta juuri nyt ajankohtaiselta.
 
– Ely-keskus pitää Saaristotiellä etusijalla Kaarinan läntistä ohitustietä. Sen yleissuunnitelma on parhaillaan Liikennevirastossa hyväksyttävänä. Siinä oli joskus tunnelivaihtoehto, josta sitten luovuttiin, sanoo Varsinais-Suomen Ely-keskuksen projektipäällikkö Matti Kiljunen.
 
Uusien tunneleiden rakentamisen sijaan vanhoja remontoidaan jatkuvasti. Naantalin Kuparivuoren tunnelin remontti on suunnitteluvaiheessa. Turun ja Helsingin välisillä moottoritietunneleilla uusitaan telematiikkaa eli erilaisia varoitus- ja tiedotusjärjestelmiä.
 
– Nykyisissä tunneleissa murheena ovat todella kovat ylläpitokustannukset. Niistä on tullut jo riesa.
 
Kiljunen laskee, että ylläpito- ja huoltotyöt maantietunneleissa nousevat helposti miljoonaan euroon vuodessa kilometriä kohden.
 
– Vaikka kaikki hälytys-, varoitus- ja liikenteenohjausjärjestelmät ovat tunneleissa sateelta suojassa, ne ovat kuitenkin kosteassa ulkoilmassa.
 
Ylläpitokustannusten lisäksi myös maantietunnelien rakennuskustannukset voivat olla yllättävän kovat.
 
– Tunnelin pituus kasvaa herkästi hyvin pitkäksi, jotta se saadaan tarpeeksi loivaksi esimerkiksi raskaalle liikenteelle. Tunneleista pitää turvallisuussyistä tehdä käytännössä nykyisin myös kaksiputkisia eli niissä pitää olla ajosuunnat eroteltuna.
 
Kiljunen nostaa ongelmaksi kustannusten rinnalle myös kysymyksen siitä, mitä kevyelle liikenteelle tai hitaalle liikenteelle kuten traktoreille ja kaivinkoneille pitäisi tehdä.
 
– Niitä ei haluta tunneleihin. Pitääkö sitten kuitenkin olla se lautta niitä varten.
 
 
 

Yksi vastaus artikkeliin “Ahvenanmaalle suunnitteilla yli seitsemän kilometrin tunneli”

Vastaa