Jutut

JUTUT | Jukka Vehmanen |

Eriarvoisuus suututti veneilijän

Raisiolainen veneilijä Manu Suominen pöyristyi veneveron huonosta valmistelusta. Hänestä laki ei kohtele kansalaisia alkuunkaan yhdenvertaisesti.

Venevero on rieponut raisiolaista Manu Suomista niin paljon, että hän päätyi nettivene.comiin etsimään esimerkkejä siitä, miten epäsuhteessa valmisteilla oleva vero kohtelisi eri venetyyppejä.

Suominen toimitti vertailun Turun Sanomille.

Suomisen kooste kertoo, että esimerkiksi 4 000 euron arvoisesta, 34 vuotta vanhasta kuusimetrisestä veneestä joutuu maksamaan saman 300 euron veron kuin 5,3 miljoonan euron loistojahdista.

– Vero kohdistuu aivan väärin. Minua hämmästyttää lain valmistelun huono taso. Eikö siellä kukaan tunne veneitä eikä ole miettinyt, miten vero oikeasti tarkoittaa? Ei veneveroa voi määrittää koneteholla.

Suomisen mielestä tasapuolisempi tapa olisi verottaa joko uusia veneitä tai sitten veneen ikä- ja pituuskertoimen perusteella.

Suomisella itsellään on 28 vuotta vanha ja seitsemän metriä pitkä Nimbus-vene, jossa on sen verran iso moottori, että veneelle mätkähtää 300 euron vero.

Suominen arvioi veneensä arvoksi 20 000 euroa.

– Ovatko nämä veneet niitä huvikuunareita, joiden verolle joutumisesta Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini iloitsi?

”Verosta on tullut hyvin paljon palautetta”

Suominen ei ole tuohtumuksineen yksin.

Vero kuohuttaa paitsi venepiirejä, myös poliittisesti.

Veron valmistelusta vastanneen valtiovarainministerin Petteri Orpon (kok) eritysavustaja Ville Valkonen arvioi, että ”venevero tulee olemaan yksi puhutuimmista veroasioista tänä keväänä.

– Verosta on tullut hyvin paljon palautetta, hän sanoo.

Kuvaavaa on, että joukko veneilyn harrastajia on perustanut uuden palvelun, joka auttaa välttämään veneveron rekisteröimällä veneen Viroon.

Palvelu on suunnattu suoraan uutta veroa vastaan.

Palvelun edustaja, kapteeni Sami Parviainen sanoo, että kyseessä on yhtä paljon kannanotto kuin yritys.

– Veneilyharrastuksen kokonaiskustannuksissa 300 euroa ei ole paljon, mutta rekisteröimällä veneen Viroon voi säästää samalla tuhansia euroja vakuutuksissa ja talvisäilytyksessä, Parviainen kertoo tiedotteessa.

Palvelu tavoittelee ensisijaisesti Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla olevia merikelpoisia veneitä, joilla on mahdollisuus käydä Virossa.

”Maksumiehiksi ovat joutumassa tavalliset veneilijät”

Manu Suominen uskoo, että poliitikkojen alkuperäisenä tarkoituksena oli kerätä veneveropotti miljoonaveneiltä.

Suomisen mukaan nyt maksumiehiksi ovat kuitenkin joutumassa tavalliset veneilijät.
Suominen kertoo kuulleensa monen veneilijän miettivän, kannattaako vene ottaa pois rekisteristä, jonka pohjalta vero peritään.

Pontimena on se, että rekisteröimättömällä veneellä ajelu voisi tuottaa suurin piirtein saman suuruisen sakon kuin mitä vero olisi.

– Itse olen ostanut ensimmäisen veneeni 10-vuotiaana ja olen veneillyt 36 vuotta. Sinä aikana minut on pysäytetty kerran, kuvailee Suominen riskiä jäädä kiinni.

Suominen ihmettelee miksi ”kateusvero” iskettiin juuri veneille.

– Miksei sitä pantu yhtä hyvin golf-osakkeille tai taidekokoelmille? Ehkä syy on vain siinä, että veneveron saa helposti perittyä venerekisterin pohjalta nappia painamalla, hän tuumii.
venevero-iskee

Veroa on ajanut Perussuomalaiset. Aiheen ilmeistä tulenarkuutta hallituksessa kuvaa se, että Valkonen ei suostu nimeämään, mitä puoluetta hän tarkoittaa.

Valkosen mukaan ministeriössä osattiin ennakoida, että suurempia veneitä saatetaan pyrkiä siirtämään Viron rekisteriin.

 

 

FAKTA

Näin veneveroaiotaan periä

  • Veneveroa peritään vesikulkuneuvoista, joiden moottoriteho on 38 kilowatista ylöspäin. 38 kilowattia vastaa noin52 hevosvoimaa.
  • Lisäksi veronalaisia olisivat moottoritehosta riippumatta moottori- ja purjeveneet, joiden rungon pituus olisi vähintään yhdeksän metriä.
  • Veron vuotuinen määrä olisi 100 euroa 38 kilowatin tehoiselta moottorilta ja sen ylittävältä osalta vero kasvaisi kahdella eurolla kilowatilta.
  • Veron enimmäismäärä olisi 300 euroa, mikä vastaisi 138 kilowatin eli noin 188 hevosvoiman tehoa.
  • Veneen pituuteen perustuvan veron määrä olisi 100 euroa vuodessa.
    Veron arvioidaan lisäävän valtion vuotuisia verotuottoja noin 17 miljoonalla eurolla.

    Orpo väistää arvostelun

    Veneveron valmistelusta vastannut turkulainen valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) ei kommentoinut Turun Sanomille suoraan veneveroa kohtaan esitettyä arvostelua.

    – Ministeri ei ehdi vastata kaikkiin kyselyihin. Eiköhän hän palaa tähän kevään mittaan, perusteli Orpon erityisavustaja Ville Valkonen, joka kuitenkin vastaa ministerin puolesta.

    Veneveron perimisperusteet on määritelty valtiovarainministeriössä, mutta verosta päätettiin hallitusohjelmassa.

    – Yksi hallituspuolue ajoi veneveron läpi hallitusohjelmaan, jota hallitus nyt toteuttaa, Valkonen muistuttaa.

    Ei kantaa oikeudenmukaisuuteen

    Valkonen ei halua ottaa kantaa veron oikeudenmukaisuuteen.

    Hän sanoo kuitenkin, että suurempien veneiden veron ylärajan nostaminen ei olisi käytännössä laskenut pienempien veneiden verojen suuruutta, koska suuria veneitä on vähän.

    – Monet uudet verot johtavat siihen, että ihmiset käyttävät kansainvälisiä mahdollisuuksia veroja välttääkseen. En usko, että veneiden siirron vaikutus Viroon tulee olemaan kovin suuri.

    Valkonen arvioi, että vero tulee eduskunnan hyväksyttäväksi helmi-huhtikuussa. Sen on tarkoitus tulla voimaan toukokuun alussa.

    Valkonen kertoo, että veroa kohtaan on esitetty hyvin kriittisiä kannanottoja myös kokoomuksen kansanedustajien keskuudessa.

    Hän huomauttaa, että kaikki kokoomuksen kansanedustajat ovat kuitenkin hyväksyneet hallitusohjelman.

 

 

  • KOMMENTTI

    Hyvästit saaristopalveluille

    Kommentti: Leena Korja-Kaskimäki / leena.korja-kaskimaki@ts.fi

    Verottajalle ihan vain tiedoksi, että eihän intohimoinen veneilijä veneilystä saati veneestään luovu, vaikka huvialukselle vero mätkäistäisiin.

    Veneilijä vain leikkaa veron verran satasia jostain muualta.

    Vaikkapa näin: Ensi kesänä tankataan paatti maa-aseman löpöllä. Näppärä kippari saa veneensä tankin täyteen kotilaiturissakin niin, ettei saariston meriasemilla tarvitse vierailla. Tehdään sitten lyhyempiä retkiä.

    Eikä aluksen säkäkokki enää vilkaisekaan saaristokauppoihin päin. Ehei, nyt kabyysi täytetään edullisesti kotikulmilta ostetuilla elintarvikkeilla. Ja ainahan voi onkia itse.

    Entäpä vierasvenesatamat. Ne kierretään nyt kaikki – kaukaa, samoin niiden liepeillä tarjottavat palvelut.

    Enää veneilijä ei maksa venesatamista, vaan heittää koukun pohjaan ja antaa verottoman tuulen tuudittaa. Saunaan ja suihkuun pääsee kotonakin.

    Kaikkinaiset vapaaehtoiset, saaristoa tukevat jäsenmaksut ovat nyt lankulla. Hei sitten Roska-Roope.

    Eli suorasukaisesti ilmaistuna: pitäkää tunkkinne.

    Tätäkö verottaja haluaa? Tuliko edes miettineeksi?

7 vastausta artikkeliin “Eriarvoisuus suututti veneilijän”

  1. Anaximandros

    Se, että lakiehdotuksessa puhutaan sekä ”arvosta”, että ”oikeudenmukaisuudesta” ei todellakaan näy lopputuloksessa. Syykin yllättäviin kriteereihin on selvä. Juppikootterihan korjattiin vesiskootteriksi ja nehän tulevat saamaan kaikki 300 euron veneveron. En tosin ymmärrä miten 2018 vielä saataisiin veneverosta niiltä tuottoa, koska tuolla ”käyttömaksulla/kaunis kesäpäivä” ne myydään kaikki pois tänä vuonna. – siinä sivussa saavat kärsiä kaikki nuo ylläolevat veneetkin.


  2. Nyt riittää. Piste.

    Aivan uskomatonta toimintaa. Saariston asukkaita sen kuin kurmotetaan minkä jaksetaan. Jo nykyyisellään täällä eläminen on melko kallista kun polttoaine maksaa enemmän, ruoka maksaa pienissä kyläkaupoissa enemmän ja vaikka mitä. Sitten täytyisi vielä alkaa maksamaan yhteysalusten käyttämisestä sikamaista hintaa ja kun ei sekään vielä riitä niin täräytetäänpä päälle vielä venevero meille ”huviveneilijöille”. Hävytöntä!


  3. Matti

    Laki ei ole huonosti valmisteltu. Se on juuri sellainen kuin se on haluttu olevan. Tarkoitus ei tietenkään ole ollut, että rikkaiden purkeista perittäisiin ”kohtuutonta” veroa. Kokoomus huolehtii omistaan.


  4. Tsuhna

    Tässä tapauksessa kokoomus ja sen uusi puheenjohtaja ovat munanneet tosi pahasti. Suostumalla persujen saneluun ja siten monien veneilevien perheiden syrjimiseen veneveron kautta puolue ja ennen kaikkea sen puheenjohtaja ovat pettäneet monet äänestäjänsä. Jos tällainen venevero tulee ja jää, niin siinä on taas uusi veroies vähentämään iloa ja viihtyvyyttä tässä monien upeiden veneilyalueiden maassa.


  5. Anaximandros

    Trafin venerekisteristä poimittuna yleisimmät venemerkit, jotka joutuvat verolle ovat järjestyksessä Buster, Yamarin, Bella, Silver ja Terhi. Näin edistetään suomalaista veneteollisuutta! (Väliin mahtuivat kylläkin myös omavalmiste-veneet)