Jutut

JUTUT | Lilli Jokela |

Finferries tuplaamassa yksityistielossien vuokrat

Saaristoliikenne. Finferries esittää tuntuvia korotuksia kuitatakseen lossien vuokraamisesta aiheutuvat tappiot. Saaristoliikenne on ollut valtion hampaissa poikkeuksellisen monta kertaa kuluvalla hallituskaudella.
 
 
 
Varsinais-Suomessa toimii viisi yksityistielossia, joiden tulevaisuuden yllä leijuu harmaita pilviä.
 
Reiteille lossit vuokraava valtion monopoliyhtiö Finferries on ilmoittanut irtisanovansa kaluston vuokrasopimuksen ja käytännössä yli kaksinkertaistavansa nykyisen palvelutason mukaisen sopimushinnan.
 
– Korotusesitys lyö ällikällä. Kalustokustannusten tuplaaminen ja valtionavustuksiin liittyvät avoimet kysymykset vaarantavat asumisen mahdollisuudet yksityistielossien päässä, salolaisen Petun lossin yksityistien hoitokunnan puheenjohtaja Heikki Liede sanoo.

”Kallein palvelu on vakiintuneen käytännön mukainen”

Finferriesin avaus huomattavista hinnankorotuksista kalustovuokraan osuu samaan saumaan, jossa saaristoliikenteen rahoituksen tulevaisuus on monilta osin avoinna.
 
Se, millä hinnalla tiekunnat kalustoa vuokraavat, on olennaista, kun saaristoliikenteen rahoitus aikanaan uudistuu ja kilpailu määrärahoista kovenee.
 
Finferries esittää uudessa vuokrasopimuksessa useita vaihtoehtoja, joissa tiekunnat voivat valita suppean tai laajan palvelusopimuksen välillä.
 
Suppeimmassa vaihtoehdossa tiekunnat vastaavat itse lossien vakuutuksista, huolloista, korjauksista, telakoinnista ja varalossin hankinnasta.
 
Laajassa palvelusopimuksessa kaikki tämä sisältyy hintaan.
 
Osapuolten näkemykset sopimushinnoista eroavat toisistaan. Tiekunnat laskevat, että nykyinen laajan palvelun vuosivuokra 42 000 euroa on uudessa sopimuksessa 96 000 euroa.
 
– Tällainen tulkinta on väärä. Kallein vaihtoehto sisältää palveluita, joita nykyisessä sopimuksessa ei ole. Edullisin vaihtoehto voi jopa laskea yksityistiekuntien kustannuksia, Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin sanoo.
 
Liede pitää Rosinin väitteitä tosiseikkojen hämärtämisenä, sillä kaikki Finferriesin esittämät vaihtoehdot todellisuudessa nostavat kustannuksia.
 
– Edullisin vaihtoehto ei tule kysymykseenkään, koska siinä on suuret riskit ja se edellyttäisi muun muassa lossin huoltoon liittyvää osaamista, jota tiekunnilla ei ole. Kallein palvelu puolestaan on vakiintuneen käytännön mukainen, vaikka kaikkea siitä ei olekaan kirjattu aikanaan sopimukseen, Liede sanoo.

”Lossien vuokraamisesta aiheutuu tappioita”

Kiistatonta on, että vuokrasopimukset ovat katkolla, koska Finferries haluaa korjata vuonna 2010 solmimiensa sopimusten aiheuttamat tappiot.
 
– Nykyisten sopimuksen hintatason ovat määrittäneet edeltäjämme vuosikymmeniä sitten. Lossien vuokraamisesta aiheutuu tappiota, ja olemme korjaamassa sopimukset sellaisiksi, että ne kattavat kulut, Rosin sanoo.
 
Korotukset kalustovuokraan merkitsevät käden ujuttamista valtion yhdestä taskusta toiseen, sillä nykykäytännön mukaan valtio korvaa yksityistielossien hyväksytyistä kuluista 80 prosenttia.
 
Tiekuntien osakkaille kalustosta aiheutuvat korotukset voivat olla jopa satoja euroja. Petussa korotus olisi keskimäärin 70 euroa, koska suurin maksaja on saaren maat valtaosin omistama Karl Forströmm Oy.
 
– Korotukset käynnistävät tiekunnissa varmuudella keskustelun palvelutason heikentämisestä. Kesämökkiläiset ovat valmiita tinkimään lossin liikennöinnistä, mutta mantereella töissä käyville se on elinehto, Liede kuvaa.
 
 
 
FAKTA

Kolme tapaa hoitaa liikenne saaristossa

 

  • Yhteysalukset: valtio ylläpitää tai avustaa Saaristomerellä ja Suomenlahdella yhteensä 14 yhteysalusreittiä. Yhteysalukset ovat käyttäjille maksuttomia lukuun ottamatta avustettuja reittejä, joilla kuljetukset ovat ilmaiset ainoastaan saariston vakituisille asukkaille.
  •  

  • Maantielautat: valtio ylläpitää Varsinais-Suomessa ja Itä-Suomen järvialueilla 41 lauttapaikkaa.Maantielautat ovat käyttäjille maksuttomia.
  •  

  • Yksityistielossit: 20 yksityistä tiekuntaa ylläpitää Länsi-Suomessa ja Järvi-Suomessa lossireittejä. Tiekunnan osakkaat osallistuvat lossin kustannuksiin, johon tiekunnat saavat myös valtion tukea.
  •  
     
     

    Saaristoliikennettä nakerretaan usealta taholta

    Saaristoliikenne on ollut valtion hampaissa poikkeuksellisen monta kertaa kuluvalla hallituskaudella.
     
    Liikenne- ja viestintäministeriö esitti marraskuussa 2016 saariston nykyisin maksuttoman yhteysalusliikenteen muuttamista kaikille maksulliseksi.
     
    Liikennevirasto puolestaan ilmoitti aiemmin samana vuonna leikkaavansa yksityistoelossien valtionavustuksia vaiheittain siten, että asukkaiden maksut uhkasivat jopa kaksinkertaistua.
    Molemmissa tapauksissa ankara vastustus onnistui kuitenkin kaatamaan avaukset.
     
    Parhaillaan käynnissä on yksityistielainuudistus, joka koskee yksityistielosseja. Nykykäytännön mukaan valtio korvaa 80 prosenttia yksityistielossien hyväksytyistä kokonaiskuluista. Liikenneministeriöltä maakuntiin siirtyvän rahoituksen pelisäännöt jäävät lakiuudistuksessa kokonaan avoimeksi.
     
    – Yhteysalukset, maantielossit ja yksityistielossit tulevat kilpailemaan keskenään samasta potista. Kun yksityisten lossien kalustovuokraa rajusti korotetaan ja saaristoliikenteen määrärahoja leikataan, ei tulevaisuus näytä hyvältä, Varsinais-Suomen saaristotoimikunnan jäsen Heikki Liede sanoo.
     
    Saaristotoimijat penäävät nyt valtiovallalta selkeitä pelisääntöjä saaristoliikenteen kokonaisuuteen ja rahoittamiseen.
     
    – Saaristoliikenteen kokonaisuus ei ole kenenkään hallussa, ja heikennysesityksiä putkahtelee sieltä ja täältä. Tarvitsemme selkeät pelisäännöt, miten niukkenevat määrärahat jaetaan ja saaristoliikenne turvataan tasapuolisesti, Liede sanoo.
     
     
     

    Yksi vastaus artikkeliin “Finferries tuplaamassa yksityistielossien vuokrat”

    1. Samu Aarnio

      Jostain on leikattava jotta Afrikasta tuleville insinööreille saadaan kunnon elintaso siinnä pakkaa suomalaisilta lossikyytit loppumaan ei ole enää tarjolla kuin kylmää kyytiä ja verojen korotuksia.


    Vastaa