Jutut

JUTUT | Liisa Enkvist |

Jäänmurtaja Sampo kävi huollossa Naantalissa

Risteilytoiminnassa oleva alus sai uuden maalin pohjaan. Kotisatamaan Kemiin alus ajaa 36 tuntia yhteen putkeen.
 
Turun korjaustelakalla Naantalissa korjattavana ollut jäänmurtaja Sampo on harvinaisuus lajissaan. Risteilyaluksena toimiva, vuonna 1960 rakennettu Sampo on vienyt Perämerellä ajelulle jo yli 200 000 turistia, jotka haluavat nähdä, miten kiintojää murtuu arktisissa olosuhteissa.
 
– Sampo oli täällä viimeksi kolme vuotta sitten, jolloin se oli myös esittelyssä Aurajoessa. Nyt sen pohja hiekkapuhallettiin ja maalattiin ja potkuriakselitiivisteet huollettiin ja uusittiin. Lisäksi tehtiin pieniä huoltotöitä konehuoneessa, kertoo projektipäällikkö Ari Soini Turun korjaustelakalta.
 
Korjaustelakalla on samaan aikaan työn alla myös Finnlinesin Finnclipper-alus, johon asennetaan neljä skrubberia, eli rikkipesuria. Työ kestää jopa kaksi kuukautta.
 
Ensi viikolla telakalle tuodaan huoltoon kaksi isoa proomua ja puskija. Niiden pintahuoltoon menee aikaa, sillä neliöitä on yhteensä 17 000.
 
– Alkuvuosi oli hiukan hiljaista, mutta nyt on taas vilkastunut, Soini kertoo.
 
Sampoa korjattiin ja huollettiin kaksi viikkoa ja maanantaina alus pääsi taas omaan elementtiinsä veteen.
 

Turun korjaustelakalla Naantalissa on työn alla kaksi alusta, pieni Sampo ja Finnlinesin Finnclipper.
Turun korjaustelakalla Naantalissa on työn alla kaksi alusta, pieni Sampo ja Finnlinesin Finnclipper.

Jäänmurtaja Sampo on toiminut turistialuksena vuodesta 1987. Sitä ennen se oli valtion omistuksessa. Vuonna 1988 Sampo teki ensimmäiset turistiristeilyt.
 
– Lähes kaikki matkustajat ovat ulkomaalaisia. Meillä on ollut esimerkiksi yhteensä 6 000 turistia Israelista, kertoo Turussa parinkymmenen vuoden ajan asunut Sampon kapteeni Petter Tähtinen.
 
Israelilaisturistit selittää kyseiseen maahan aikoinaan muuttanut rovaniemeläinen, joka markkinoi eksoottisia arktisia jäämatkoja Israelissa. Paljon turisteja tulee myös Aasiasta.
 
– On meillä vakiovieraitakin, eräs nainen on käynyt jo kolmasti Australiasta asti, Tähtinen kertoo.
 
Neljän tunnin jäänmurtokierrokseen kuuluu laivalla olon lisäksi uimista jäisessä vedessä kelluntapuku päällä sekä kävelyä jäällä.
 
– Eksoottisia juttuja ulkomaalaisille, muttei kemiläisille, naurahtaa Tähtinen.
 
Jäänmurtaja risteilee joulukuusta huhtikuun puoliväliin saakka. Muun ajan alus pysyy Kemin satamassa, missä se toimii ravintolana. Sillä järjestetään myös opaskierroksia.
 
Kapteeni Petter Tähtinen ohjaa murtajaa komentosillalla, joka huokuu vanhan ajan meriromantiikkaa.
Kapteeni Petter Tähtinen ohjaa murtajaa komentosillalla, joka huokuu vanhan ajan meriromantiikkaa.

Sampon komentosilta on täysin 1960-luvun kunnossa.
Sampon komentosilta on täysin 1960-luvun kunnossa.

Komentosillan mittaristo edustaa vanhoja aikoja.
Komentosillan mittaristo edustaa vanhoja aikoja.

Jäänmurtaja Sampo

  • Rakennettu vuonna 1960.
  • Pituus 75 metriä.
  • Leveys 17,4 metriä.
  • Syväys 7 metriä.
  • Nopeus 16 solmua.
  • Miehistö 9 henkilöä.

Vastaa