Jutut

JUTUT | Jukka Vehmanen |

Korppoon uusi lauttapaikka valmistuu myöhässä

Korppoon Galtbyn lauttasatamaan rakennettavan Ahvenanmaan yhteysaluslaiturin piti valmistua kesäkuun lopussa, mutta se myöhästyy ainakin kolme kuukautta.
 
 
 
Uusi laituri tehdään Ålandstrafikenin yhteysaluksia Gudingenia ja Skiftetiä varten. Ne liikennöivät niin sanottua eteläistä reittiä pitkin Korppoosta Ahvenanmaan Långnäsiin ja takaisin.
 
– Tämän hetken arvio on, että laituri valmistuu lokakuussa, kertoo Varsinais-Suomen Ely-keskuksen siltainsinööri Ari Salo.
 
Työt aloitettiin tammikuussa, mutta ongelmiin törmättiin, kun paaluja piti alkaa porata meren alle kallioon.
 
– Kallioperä osoittautui hyvin rikkonaiseksi ja siinä oli paljon halkeamia, minkä vuoksi kalliota jouduttiin tiivistämään injektoimalla. Siinä kului aikaa puolitoista kuukautta. Tämä oli suurin syy viivästykseen, joskin pienempiäkin syitä on ollut, Salo kertoo.
 
Salon mukaan pitkä viivästyminen lisää huomattavasti kustannuksia arvioidun kolmen miljoonan euron päälle, mutta ei hän osaa vielä arvioida, mihin summaan päädytään.
 
Salon mukaan tihtaalit, joihin yhteysalus nojaa, on saatu valmiiksi ja parhaillaan tehdään itse betonilaituria teräsramppineen, joista autot lastataan ja puretaan yhteysaluksiin.

Vanha laituri 30-vuotias ja huonokuntoinen

Uuden laiturin rakennustyön lisäksi satama-alueella on saatu jo korjattua huonokuntoinen lautta-alusten nojausseinä. Nojausseinän korjaustyön takia Galtbyn maantielauttaliikenteen toinen lauttapaikka oli välillä pois käytöstä.
 
Salon mukaan liikenteen hoitamiseen on voitu käyttää koko ajan vanhaa laituria normaaliin tapaan.
 
– Pelkäsimme, että kesällä voisi tulla ongelmia, kun töitä tehdään siellä kaiken liikenteen keskellä, mutta kaikki on kuitenkin sujunut hyvin, kertoo Salo, jonka mukaan Galtbyn sataman kaistajärjestelyihin ei tehdä muutoksia.
 
Sen sijaan vanha yhteysaluslaituri puretaan pois. Myös vanha troolilaituri on purettu.
 
Satamatöihin ovat kuuluneet lisäksi muun muassa teräksiset huoltosillakkeet tihtaalirakenteille, sähkö ja hydrauliikkatöitä sekä satama-alueen maisemointitöitä.
 
Muutostöihin ryhdyttiin, koska nykyinen, noin 30 vuotta vanha Ahvenanmaan yhteysalusliikenteen laituri on erittäin huonokuntoinen. Uuden laituri leveys on 20 metriä ja pituus 16 metriä. Urakoitsijana hankkeessa on ollut Destia.
 
Galtbyn lauttasatamaan tehtiin uusi maantielauttapaikka viitisen vuotta sitten, jolloin sieltä alkoi liikennöidä uusi maantielautta Stella Korppoon, Houtskarin sekä Norrskatan välillä.
 
Galtbyn satama tunnetaan myös siitä, että Viking Line aloitti vuonna 1959 autolauttaliikenteen sieltä Ahvenanmaalle ja Ruotsin Gräddöhön.
 
 

Vastaa