Jutut

JUTUT | Jukka Vehmanen |

Ministeriö lupaa rahat saaristoliikenteelle

Silti maakuntahallituksen puheenjohtaja Ilkka Kanerva ei ole vieläkään vakuuttunut rahoituksesta.
 
 
 
Liikenne- ja viestintäministeriö lupaa rahat saaristoalusliikenteelle sen jälkeenkin, kun yhteysalusliikenteen hoitaminen siirtyy maakunnan vastuulle vuodesta 2019 alkaen.
 
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (Ely) liikennejohtaja Matti Vehviläinen sanoo, että vielä on epäselvää, kuka vastaa jatkossa maantielauttaliikenteestä.
 
Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtajan Mikael Nybergin mukaan valtio kuitenkin rahoittaa myös jatkossa sekä lossi- ja lauttaliikennettä että yhteysalusliikennettä erillisrahoituksena.

Kanerva ei vieläkään vakuuttunut rahoituksesta

Varsinais-Suomen liiton maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kanerva (kok) huolestui rahoituksesta liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) huomautettua yhteysalusmaksukokeilua peruessaan (TS 17.2.) tulossa olevasta muutoksesta.
 
Kanerva ilmoitti tuolloin, että Varsinais-Suomi ei tule hyväksymään maksumiehen roolia liikenteen järjestämisessä. Hän arvioi, että siihen ei tule olemaan mitään korvamerkittyä rahaa.
 
Kanerva ei ole Nybergin lupauksesta huolimatta vieläkään vakuuttunut, että rahoitus on turvattu.
 
– Siihen tarvitaan hallituksen ja eduskunnan lakiratkaisut, hän tulkitsee.
 
Matti Vehviläisen mukaan rahoitus hoituu jatkossa juuri Nybergin esittämällä tavalla.

”Tässä tarvitaan varmaan joku väliaikainen toimielin”

Vehviläinen kertoo, että maakuntalakiin on jo kirjattu, että yhteysalusliikenne siirtyy maakuntahallinnolle Ely-keskusten toiminnan loputtua 2018.
 
– Maantielauttaliikenteen osalta tilanne on epäselvä. Saattaa olla, että sen suunnittelu- ja järjestämisvastuusta päätetään maantielaissa, joka on valmistelussa.
 
Vehviläinen arvelee, että lauttaliikenteen hoito saattaa mennä keskitetysti liikennevirastolle, koska lauttaliikennettä on yhdeksän uuden maakuntahallinnon alueella.
 
Vehviläisen mukaan Suomessa on 41 lautta- ja lossipaikkaa, joista vajaa puolet on Varsinais-Suomessa. Kustannukset ovat 50 miljoonaa euroa vuodessa.
 
Lauttaliikenteeseen on tulossa Varsinais-Suomessa parannus, kun Paraisten ja Nauvon välillä aloittaa liikennöinnin nykyisiä lauttoja suurempi uusi maantielautta kesäkuussa.
 
Yhteysalusliikenteeseen kuluu 17,5 miljoonaa euroa vuodessa, josta suurin osa Varsinais-Suomessa.
 
– En olisi rahoituksen riittävyydestä kovin huolissani, koska meillä on tehtynä valtion valtuutuksella liikenteen hoidosta pitkäaikaiset sopimukset. Tämä on toiminut hyvin.
 
Vehviläisen mukaan kilpailutukseen ovat tulossa Rymättylän yhteysalusreitti sekä Nauvon pohjoinen reitti.
 
– Tämä menee nyt niin, että kilpailutus tehdään Ely:n organisaatiossa, mutta toteutus kuuluu maakuntahallinnolle. Tässä tarvitaan varmaan joku väliaikainen toimielin, Vehviläinen pähkäilee.
 

Saaristosilta on ikuisuusasia

 
Paraisten ja Nauvon välisen sillan rahoituksen etsimisessä tuli uusi mutka matkaan, kun liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) liikenneverkkoselvityksen eteneminen keskeytettiin.
 
– Tieverkon korjausvelka ja rahoitusmallien haku on annettu nyt parlamentaariselle työryhmälle. Mitään yksittäisiä hankkeita siinä ei tarkastella, vaan etsitään rahoitusmalleja, joilla hankkeita voitaisiin hoitaa, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtaja Mikael Nyberg.
 
Berner nosti vuonna 2015 Paraisten ja Nauvon välisen sillan rakentamisen ministeriönsä erityistarkasteluun, jonka toivottiin poikivan uusia ja järkeviä keinoja rahoitukseen.
 
Viime vuonna erityistarkastelu pantiin kuitenkin jäihin odottamaan valtion liikenneverkkoselvityksen etenemistä. Rahoitus olisi voinut löytyä selvityksessä ehdotetusta uudesta valtionyhtiöstä.

”Sillan toteutuminen vaatii riittävää yksimielisyyttä”

Nybergin mukaan Paraisten ja Nauvon välisen sillan erityistarkastelua ei ole jatkettu.
 
Alun perin Berner väläytti, että siltapäätös saataisiin tehtyä jo tämän hallituskauden aikana.
 
Sillasta on tullut ikuisuuskysymys.
 
Kansanedustaja Ilkka Kanerva (kok) vakuuttaa kuitenkin, että maakunnan kansanedustajat eivät keskity kerrallaan vain yhden liikenteellisen tiehankkeen ajamiseen. Aiemmin tuputettiin E18-tietä, sitten Valtatie kahdeksaa ja nyt tunnin junaa.
 
– Pidämme kaikkia hankkeita esillä, mutta Nauvon ja Paraisten sillan rakentaminen vie varmasti aikaa, koska se ei ole riidaton asia. Sen toteutuminen vaatii riittävää yksimielisyyttä.
 
Rahoitusta odottaa myös niin ikäään Saaristotien varrelle suunniteltu Kirjalansalmen uusi silta, joka on edennyt Nauvon ja Paraisten siltaa pidemmälle.
 
Kirjalansalmen sillasta on jo tehty yleissuunnitelma.
 
 
 

3 vastausta artikkeliin “Ministeriö lupaa rahat saaristoliikenteelle”

  1. Pepe

    Joo, Kyllä valtiolla rahaa riittää diesseliä merellä ja saaristossa savuksi muuttaa. Rahat sadaa leikkaamalla jo ansaittuja eläkkeitä sisäsuomen ihmisiltä. Ja jos ei riitä niin leikataan sitten lisäksi lesken eläkkeitä kuten ministeriö jo nyt sellaista heikennystä on toteuttamassa vielä ennen uusia eduskuntavaaleja.


    • pallilartinen

      Tarkoitat ilmeisesti, että lauttaliikenteen pitäisi olla maksullista. Kohtuullinen maksu olisi ehkä paikallaan. Lauttaliikennehän on tienjatke (eli tie), ja jos se olisi maksullista tarkoittaisi se myös sitä, että maaseutujen peräkylille vievät tiet pitäisi myös olla maksullisia. Kannatan myös tätä, ei tarvitsisi kajota jo valmiiksi pieniin eläkkeisiin.


  2. Teppo Uro

    Mahdollisten yhteysalus- tai lauttamaksujen kohtuullisuustaso Turun saaristoalueilla

    Yhteysalus- ja /tai lauttamaksuissa tulee päättäjien ottaa huomioon maksujen kohtuullisuus. On monia vakinaisia ympärivuotisia asukkaita, huoltoihmisiä, rakentajia, palveluntoimittajia ja mökkiasukkaita, jotka käyttävät useita lauttoja / losseja ja vieläpä lisäksi yhteysalusta joka reissullansa. Eli ei ole kohtuullista maksaa useita suorituksia matkan varrella, esim Turku – Houtskär – Mossala tai matkalla Nauvon kautta Ahvensaareen tai Maskinnammoon jne,


Vastaa