Jutut

JUTUT | Henri Saloranta |

Pohjanmeri hallitsee merentutkimusta

Suomen Merivoimien entinen miinalaiva Pohjanmaa muovautui Teijon telakalla täysiveriseksi merentutkimusalukseksi. Aluksen uusi nimi kunnioittaa perinteitä.

Kun silmät osuvat ensimmäisen kerran Western Shipyardin Teijon telakka-altaassa kelluvaan Pohjanmereen, alusta ei heti osaa yhdistää Merivoimien vanhaan miinalaivaan. Tuttu harmaa väri on väistynyt, ja laivan kylkiä koristavat nyt Meritaidon sinivalkoiset värit. Myös kannen tykit ja kanuunat loistavat poissaolollaan.

Hetken tarkastelun jälkeen silmä tunnistaa kuitenkin sotalaivan tutun keulan sekä komentosillan. Alus on tosiaan sama.

Vaikka Pohjanmeri on täysin riisuttu aseista ja muutettu siviilialukseksi, se tulee aina olemaan sota-alus.

–Tämä on sotalaiva niin kauan kunnes se hajotetaan. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että alus seilaa aina Suomen lipun alla, ja joudumme kysymään Puolustusvoimilta luvan aluksen siirtoon ulkomaille, Pohjanmeren päällikkönä toimiva Heikki Nuotio selventää.

Heikki Nuotio ohjastaa Pohjanmerta, jota käytetään nykyään merentutkimukseen.
Heikki Nuotio ohjastaa Pohjanmerta, jota käytetään nykyään merentutkimukseen.

Vielä puoli vuotta sitten romutusuhan alla olleen aluksen pelasti valtion omistama merentutkimukseen erikoistunut Meritaito Oy, joka halusi valjastaa Pohjanmaan merentutkimuskäyttöön.

Suuren muutosprosessin läpikäynyt alus seilaa seuraavaksi kohti Hankoa, josta testimittausten jälkeen on tarkoitus suunnata keula kohti Norjaa ja Barentsinmerta. Siellä odottaa Norjan merenpohjatutkimukseen liittyvä Mareane-hanke, jonka Meritaito voitti Norjan karttaviranomaisen kilpailutuksessa.

Meritaidon liiketoimintajohtaja Jukka Suonvieri kertoo, että Pohjanmeri mittaa merenpohjan yksityiskohtia ja topografiaa eli pohjanmuotoja jopa senttimetrien tarkkuudella. Parhaimmillaan alus pystyy mallintamaan merenpohjan muotoja jopa 600 metrin leveydeltä.

Miinalaivan historiasta on jätetty jäljelle alukseen muun muassa kylttejä.
Miinalaivan historiasta on jätetty jäljelle alukseen muun muassa kylttejä.

– Meidän toinen alus M/S Letto on parasta aikaa mittaamassa aluetta, ja Pohjanmeri seuraa perässä. Mittausalue on kooltaan noin 11 000 neliökilometriä, josta noin 2 000 neliökilometriä on jo mitattu, Suonvieri kertoo.

Uusi merenmittausalus on Meritaidolle suuri investointi. Kokonaisbudjetti on noin 2,3 miljoonaa euroa, josta laivan osto söi vain 100 000 euroa. Eniten budjettia upposi merenmittausjärjestelmiin.

– Kaikki liiketila-anturit, paikannusanturit ja luotaimet veivät noin 600 000 euroa. Lisäksi rahaa on mennyt mm. erilaisiin tutka-laitteistoihin ja satelliittiyhteyslaitteistoihin, Suonvieri toteaa.

Muutostyöt on pyritty tekemään siten, että aluksella voisi operoida vielä 10–20 vuotta.

Meritaidon liiketoimintajohtaja Jukka Suonvieri (vas.), toimitusjohtaja Jari Partanen ja talousjohtaja Akif Ali ovat tyytyväisiä alukseen tehtyihin muutostöihin.
Meritaidon liiketoimintajohtaja Jukka Suonvieri (vas.), toimitusjohtaja Jari Partanen ja talousjohtaja Akif Ali ovat tyytyväisiä alukseen tehtyihin muutostöihin.

Pohjanmeren miehistö koostuu päällikön lisäksi noin yhdestätoista miehistön jäsenestä, jotka suorittavat mittauksia kuukauden putkeen. Sen jälkeen alus rantautuu Huippuvuorille, jossa tehdään miehistön vaihto. Yhteensä alus työllistää noin 25 henkilöä.

Huippuvuorilla puretaan myös kuukauden aikana kerätty data, joka lähetetään tarkastusten jälkeen Norjan karttaviranomaisille.

Laivan päällikkö Heikki Nuotio odottaa jo innolla Pohjanmeren neitsytmatkaa. Jännittäväksi tilanteen tekee se, ettei Nuotio ole ohjannut alusta vielä kertaakaan.

– Onhan tämä ihan eri luokkaa mitä aiemmat alukset, joita olen ohjannut, mutta emmeköhän me tule juttuun oikein hyvin.

Vastaa