Jutut

JUTUT | Sara Harju |

Säästöt uhkaavat Turun meripelastustoimintaa

Saariston pelastustehtäviin saattaa jatkossa lähteä helikopteri Turun sijaan Helsingistä.
 
 
Valtioneuvosto on ehdottanut, että Turun pelastushelikopterien lennonjohto siirrettäisiin Helsinkiin. Tällöin yöllinen lennonjohtopalvelu lakkautettaisiin Turussa. Normaalilla lentosäällä helikopteri lähtisi Turusta, mutta huonolla kelillä Helsingistä.
 
Suunnitelma on osa valtioneuvoston sisäisen turvallisuuden selontekoa ja rajavartiolaitoksen säästövelvoitteiden toteuttamista.

”Muutaman sadantuhannen euron säästöt.”

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtajan Janne Virtasen mielestä suunnitelma on ristiriidassa varsinaissuomalaisten tavoitteiden kanssa.
 
Rajavartiolaitoksen säästöillä voi olla negatiivisia seurauksia. Helikopteritukikohdan lennonjohdon siirtyminen Helsinkiin saattaa olla uhka esimerkiksi Turun lentokentän kehittämiselle.
 
Virtasen tietojen mukaan kyse on rajavartiolaitoksen hakemista muutaman sadantuhannen euron säästöistä.
 
– Hyvä kysymys on, että onko säästöjen tavoite heikentää palveluita. Ei pitäisi olla.
 
Virtasen mielestä kyseessä on konkreettinen asia, joka varmasti herättää paljon keskustelua. Hänen mukaansa on ollut trendinä keskittää toimintaa Helsinkiin.
 
– Tämä on tavallaan pikkusormi, joka voi johtaa suurempiin muutoksiin.

Käytännössä huonolla lentosäällä kopteri lähtisi Helsingistä

Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari kertoo, että käytännössä leikkaukset johtaisivat siihen, että huonolla lentosäällä esimerkiksi saaristoon lähtisi helikopteri Helsinki-Vantaan lentokentältä.
 
– Kustannussyistä johtuen voi olla, ettei enää voida maksaa lennonjohtopalvelusta yöllä, Pesari toteaa.
 
Tällaisen säästötoimen toteuttaminen riippuu Pesarin mukaan Finaviasta.
 
Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Raine Luojus kertoo, ettei Finavia ole tietoinen Turun helikopteritukikohdan öisen lennonjohdon lopettamissuunnitelmista.

Lopullinen päätös vasta myöhemmin.

Lennonjohdon siirtäminen Helsinkiin on vasta suunnitelma. Pesarin mukaan lopullinen päätös saatetaan tehdä vasta vuoden päästä.
 
– Lentoyksikkö haluaisi, että päivystävä lennonjohto tapahtuisi Turusta käsin, Pesari kertoo.
 
Tällä hetkellä lennonjohto on Turussa öisin auki yhdestä aamukuuteen. Päivisin helikopterit lähtisivät joka tapauksessa Turusta.

Vastaa