Jutut

JUTUT | Jonna Lankinen |

Super Pumat Turusta ilmaan, muualle laskuun?

Rajavartiolaitoksen säästösuunnitelmat eivät estäisikään koptereiden nousua Turusta öisin ja huonolla säällä. Sen sijaan polttoaineen riittämättömyys voi olla este nykyisen kaltaiselle meripelastustoiminnalle.

Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopterit voivat jatkossakin nousta huonolla säällä ja yöaikaan ilmaan Turun lentoasemalta. Sen sijaan laskeutuminen Turkuun ei huonolla yösäällä ole mahdollista.

Tätä nousun ja laskun eroa painottaa Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari.

Pesarin mukaan julkisuudessa on ollut harhaanjohtavaa tietoa siitä, että mahdollinen luopuminen koptereiden tarvitsemista yöaikaisista lennonjohtopalveluista Turussa tarkoittaisi sitä, että huonon sään operointi siirtyisi öisin kokonaan Helsinkiin.

Keväällä julkaistussa valtioneuvoston sisäisen turvallisuuden selonteossa kuitenkin mainitaan, että ”Turun helikopteritukikohdan huonon sään toimintavalmiutta lasketaan luopumalla lennonjohtopalveluista. Huonolla säällä operoitaisiin Helsingistä.”

Erot selittyvät ilmailualan säädöksillä

Pesarin mukaan mikään ei ole matkan varrella kuitenkaan muuttunut. Nousta saa, laskea ei.

– Huonon sään rajana on kolmen kilometrin näkyvyys ja 500 jalan pilvikorkeus. Jos Turussa ei olisi lennonjohtopalveluja saatavilla kello 01–06 yöllä, päätös estäisi laskeutumisen Turkuun huonolla säällä tuohon kellonaikaan.

Erot nousujen ja laskujen välillä selittyvät ilmailualan säädöksillä.

Huonolla säällä Turusta lähteneen Super Puman laskeutuminen voi tapahtua vallitsevien sääolosuhteiden mukaan varakentille esimerkiksi Tukholmaan, Tallinnaan, Tampereelle tai Helsinkiin.

”Jokin yksittäinen tehtävä voi pahimmillaan jäädä suorittamatta”

Tarkoittaako tämä siis sitä, että lennonjohtopalvelujen mahdollinen yöaikainen lakkauttaminen ei estäisi Super Puman lähtemistä Turusta öisiin tehtäviin huononkaan sään aikana?

– Asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Tehtävät on tehtävä polttoaineen riittävyyden puitteissa.

Pesarin mukaan kopterissa riittää polttoainetta normaalioloissa noin kolmeksi tunniksi, maksimissaankin noin neljäksi tunniksi.

– Tämän vuoksi jokin yksittäinen tehtävä voi pahimmillaan jäädä suorittamatta, kun polttoaine ei riitä (laskuun toiselle kentälle). On myös mahdollista, että kopterin toiminta-aika alueella on pienempi, jotta kopteri pääsee vielä laskuun.

”Vaikuttaisi erityisesti Turun ja Ahvenanmaan välisellä alueella”

Rajavartiolaitoksen koptereilla on yöaikaisia lähtöjä Turussa yhteensä noin 25–40 vuodessa. Pesarin arvion mukaan niistä 5–10 on huonon sään lähtöjä.

– Sitä ei pysty sanomaan, moniko näistä sitten olisi sellaisia, jolloin kopteri ei pääsisi lähtemään tehtävään lainkaan.

Tällainen päätös vaikuttaisi Pesarin mukaan erityisesti Turun ja Ahvenanmaan välisellä alueella tapahtuvaan lentotoimintaan. Hän ei kuitenkaan näe, että asialla olisi ratkaiseva vaikutus ihmishenkien säästymiseen.

– Rajavartiolaitoksella on myös vartiolaivat ja veneet, jotka nytkin tekevät suurimman osan meripelastustehtävistä.

”Kyse on elämästä ja kuolemasta”

Vaikka kyse ei olekaan suurista määristä mahdollisesti tekemättä jääviä lentoja, on tehtävien laatu yleensä henkeäpelastava.

– Ahvenanmaalla tarvitsemme Super Pumaa yhdestä kahteen kertaan vuodessa, silloin kun sää on erityisen huono tai kun pitää lentää yöllä. Mutta silloin kun tarvitsemme, kyse on elämästä ja kuolemasta, painottaa Ahvenanmaan maakuntahallituksen kanslia- ja kuntaministeri Nina Fellman.

Fellman sanoo, että kuljetettaessa hyvin sairasta potilasta sairaalahoitoon, voi pidempi paluulento Turun sijasta esimerkiksi Helsinkiin olla potilaalle kohtalokas.

– On myös äärimmäisen tärkeää, että mahdollisissa meripelastustehtävissä kopteri voi olla paikalla nopeasti ja viipyä tarpeellisen ajan silloin, kun sitä todella tarvitaan.

Voisiko lennonjohto päivystää yöllä?

Tällä hetkellä Rajavartiolaitos käy neuvotteluja Finavian kanssa siitä, millaisia palveluja lentoasemalle tarvitaan yöaikaan.

Yöllisistä lennonjohtopalveluista luopumisen on arvioitu säästävän Rajavartiolaitokselle noin 400 000 euroa vuodessa.

Yhtenä vaihtoehtona Pesari sanoo otetun esiin lennonjohdon yöllisen päivystyksen.
Tällöin päivystävä lennonjohtaja voisi tulla tarvittaessa töihin samalla 30–60 minuutin viiveellä, jolla Rajavartiolaitokset kopterit nousevat ilmaan.

Toinen julkisuudessa esillä ollut vaihtoehto on etälennonjohto, johon esimerkiksi Ruotsissa ollaan siirtymässä.

Tällöin pienen lentokentän lennonjohtopalveluja voitaisiin tarjota etäältä myös muilta lentoasemilta käsin.

– Tämä malli on meilläkin pohdinnassa ja perehdymme siihen parhaillaan. Tällä hetkellä meillä ei ole siihen valmiuksia, tulevaisuus jää nähtäväksi, sanoo Finavian riskienhallintajohtaja Juha-Pekka Pystynen.

”Varautumisesta ja valmiudesta pitää maksaa”

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen sanoo, että toteutuneiden operaatioiden vähäinen määrä on aivan väärä mittari kuvaamaan yöllisten lentojen säilymisen tärkeyttä Turussa.

– On potilaita sitten yksi, kymmenen tai sata, niin määrä ei ole keskeistä. Jos ihminen kuolee luodolle huonolla säällä, niin millä perustellaan hänen omaisilleen sitä, että kopteri ei tullut pelastamaan?

– Vaikka operaatioita ei olisi vuodessa ainuttakaan, niin varautumisesta ja valmiudesta pitää maksaa. Rajavartiolaitos on organisaatio, jonka pitää olla valmiina kriisitilanteisiin. Saahan puolustusvoimatkin rahaa, vaikka sotia ei ole.

”Helsinki-Vantaan lentoasema on aivan liian kaukana”

Maakuntaliitto on omissa selvityksissään tullut tulokseen, että esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasema on aivan liian kaukana, jos ajatellaan meripelastuskopterin toimintaa Turun saaristossa ja Ahvenanmaalla.

– Utön länsipuolelle ei Helsingistä voi operoida, se on käytännön mahdottomuus. Kopterin pitää lähteä niin nopeasti takaisin, että ehtii tankkaamaan.

– Yksi kysymys on sekin, kuinka paljon me voimme turvautua laskeutumisissa ulkomaisiin lentokenttiin, joiden toiminta ei ole Suomen käsissä.

Turun lentoasema ei sulkeudu automaattisesti

Virtasen mukaan mahdollinen Turun lentoaseman yöllinen sulkeminen johtaisi radikaalisti heikentyneen meripelastuksen lisäksi myös Turun lentoaseman laajempaan negatiiviseen kierteeseen.

Finavian riskienhallintajohtaja Juha-Pekka Pystynen sanoo, että jos Rajavartiolaitos ei osta yöllisiä lennonjohtopalveluja Finavialta, se ei automaattisesti tarkoita sitä, että Turun lentoasema sulkeutuisi tulevaisuudessa yöksi.

– Ei se niin mene. Me punnitsemme, onko kentällä muitakin käyttäjiä samaan aikaan. Turussa on aika myöhään illalla ja aamulla aikaisin kaupallista lentotoimintaa.

– Sydänyön aikaan lentotoimintaa ei kuitenkaan ole, joten yöllinen kiinniolo ei poistaisi yhtään reittilentoa, Pystynen sanoo.

 

Eri tehtävät vievät eri pituisen ajan. Jos kohteessa joudutaan vinssaamaan ihimisiä huonossa säässä, menee siihen paljon kauemmin aikaa ja enemmän polttoainetta kuin valmiiksi valmistellun potilaan noutaminen saarelta. Kuva: TS/Lennart Holmberg.
Eri tehtävät vievät eri pituisen ajan. Jos kohteessa joudutaan vinssaamaan ihimisiä huonossa säässä, menee siihen paljon kauemmin aikaa ja enemmän polttoainetta kuin valmiiksi valmistellun potilaan noutaminen saarelta. Kuva: TS/Lennart Holmberg.

3 vastausta artikkeliin “Super Pumat Turusta ilmaan, muualle laskuun?”

  1. Lentopoika

    Tässä koko jutussa ei ole tolkun hiventä. Miten kopteri voi lähteä huonossa säässä lentopaikalta, tehdä lähestymisen ja mahdollisen laskun kohteeseen (jossa ei ole mitään lähestymismenetelmiä, eikä se ole lentopaikka) edelleen huonossa säässä, muttei voi poimittuaan pelaatettavan kyytiin laskeutua lentopaikalle josta se on lähtenyt, vaikka se juuri tehtävän aikana teki lähestymisen/laskun maastoon/merelle joka on haastavamopaa kuin lentopaikelle lentäminen?

    Voisiko joku TRAFIlta tai Finavialta vastata tähän?


  2. Kuuppa95

    Tai jääkööt kopteri sairaalan katolle parkkiin, kunnes joku tulee kentälle töihin…


  3. Kysymysmerkki

    Minua ihmetyttää tuo 400000€/vuosi säästö. Muutama tunti yössä, paperilehdessä oli kiinnioloaika muistaakseni 01-06. Siis viisi tuntia yössä. Eli 220€/tunti…


Vastaa