Jutut

JUTUT | Liisa Enkvist |

Turun kentän öinen lennonvalvonta turvattiin

Rajavartiolaitos ei joudu enää yksin maksamaan yöaikaista lennonjohtoa. Samalla turvattiin myös pelastuskopterien yöllinen toiminta Turusta käsin huonolla säällä.
 
 
 
Turun lentokentän toimintojen säilyminen ympärivuorokautisena on varmistunut.
 
Aukiolo turvataan useiden alueellisten toimijoiden panostuksilla.
Yöaikaiseen lennonjohtoon kuluvasta vuosittaisesta 400 000 euron potista Finavia maksaa tästä lähtien 80 000 euroa ja Rajavartiolaitos 100 000 euroa.
 
Jäljelle jäävä 220 000 euroa jakautuu maakuntaliiton ja Turun seudun kuntien välille.
 
Turun seudun kunnat maksavat öisestä lennonvalvonnasta 160 000 euroa. Tämä maksu puolestaan jakautuu asukasmäärän mukaan.
 
Maakuntaliitto maksaa kuluista 60 000 euroa, jonka päälle lasketaan arvonlisävero eli maakuntaliiton maksama summa on yhteensä vajaat 75 000 euroa.
 
Asiasta on neuvoteltu Varsinais-Suomen liiton, Finavian, sisäministeriön, Rajavartiolaitoksen, Finnhemsin, V-S Sairaanhoitopiirin sekä Turun kaupungin kesken.
 
– Meillä ei vielä ole nimiä paperissa, mutta näin maksut tulevat jakautumaan, kertoo Turun kaupunkikehitysryhmän johtaja Pekka Sundman.

Tarvetta tarkastellaan vuosittain

Aikaisemmin on puhuttu, että sopimus tehtäisiin aluksi kolmesta viiteen vuoteen.
 
Sundmanin mukaan sopimus on kuitenkin kerrallaan voimassa vuoden ja tarvetta yölliseen lennonvalvontaan tarkastellaan vuosittain.
 
– Nyt näyttää siltä, että tarve on kasvamassa, sillä yöllisten lentojen määrä on kasvanut. Rahtilentojen määrän kasvu johtuu pitkälti muun muassa Valmet Automotiven ja Meyer Turku Oy:n tarpeista, Sundman sanoo.
 
Turun lentoaseman päällikkö Juha Aaltonen Finavialta kertoo, että Turun lentoasemalla yöllä ei ole ollut mitään liikennettä pitkiin aikoihin, mutta aivan hiljattain on charter-rahtikoneita nähty Turun lentokentällä myös öiseen aikaan.
 
– Niitä on tullut ja mennyt säännöllisen epäsäännöllisesti. Ne palvelevat lähinnä paikallista teollisuutta, Aaltonen kertoo.

Aukioloajoissa ei ole ollut katkosta

Yöaikainen lennonjohto Turun lentokentällä oli päättymässä 1. elokuuta, kun rajavartiolaitos irtisanoi sopimuksensa Finavian kanssa tammikuussa.
 
Rajavartiolaitos on maksanut kentän lennonjohtopalveluista ja kunnossapidosta 400 000 euroa vuodessa.
 
Rajavartiolaitos on maksanut kulut yksin, ja summalla kentän toiminta on pidetty käynnissä kello 01–06 välisenä aikana.
 
Rajavartiolaitos irtisanoi kovien säästöpaineidensa myötä Finavian kanssa solmitun sopimuksen erillispalvelusta.
 
Sopimus päättyi heinäkuun lopussa, mutta aukioloihin ei missään vaiheessa ole tullut katkosta.
 
Erillispalvelu koski Turun lentoaseman yöaikaista aukioloa tai valmiutta lentoaseman yöaikaiseen aukaisuun kaupallisen liikenteen ulkopuolisina aikoina.

Yöaikoina ja huonolla säällä pelastustehtäviin Turusta

Lentokentän yöaikaisen sulkemisen seurauksena myöskään pelastushelikopterit eivät olisi huonolla säällä voineet laskeutua Turun kentälle, mikä olisi hidastanut niiden toimintaa pelastustehtävissä.
 
– Kentän aukiololla on myös suuri imagomerkitys, erityisesti nyt kun elinkeinoelämän näkymät ovat maakunnassa positiiviset.
 
–  Lisäksi kentän kiinniolo yöllä olisi johtanut epäluotettavuuteen illan viimeisten lentojen osalta koskien niin rahtilentoja kuin matkustajalentojakin, toteaa Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen.
 

LUE MYÖS:


GALLUP: Saaristossa pelastus­kopteri on tärkein palvelu

(julkaistu 29.10.2016)

 

”Lento Utöstä sairaalaan kesti 20 minuuttia”
(julkaistu 4.10.2016)

 

Super Pumat Turusta ilmaan, muualle laskuun?
(julkaistu 1.10.2016)

Säästöt uhkaavat Turun meripelastustoimintaa
(julkaistu 23.5.2016)
 
 
 

Vastaa