Jutut

JUTUT | Jonna Lankinen |

Uusi maantielautta viittä vaille valmis – katso kuvat

Paraisten ja Nauvon välisellä osuudella kesäkuun alussa liikennöintinsä aloittava hybridilautta Elektra saapuu suunnitellussa aikataulussa Suomeen.
 
 
 
Suomen suurimman ja edistyneintä teknologiaa sisältävän maantielautan rakennustyöt ovat nyt siinä vaiheessa, jolloin harmaasta joutsenenpojasta sukeutuu komea, valkoinen joutsen. Näin kuvailee Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin.
 
– Pari viikkoa sitten kävin telakalla, ja silloin lautan ympärillä oli kaikenlaisia letkuja, telineitä, työn tuoksinaa. Alus oli väriltään silloin vielä punainen.
 
Nyt on toisin. Telineistä suuri osa on kadonnut, ja lautta on saanut tutun, kirkkaankeltaisen värinsä.
 
– Alus on nyt varusteluvaiheessa. Siihen tehdään sähköasennuksia, kytketään ja testataan navigointilaitteita ja viimeistellään sisustusta.
 
Lautta luovutetaan Puolan Gdyniassa toimivalta Crist S.A-telakalta Finferriesille huhti–toukokuun vaihteessa, jolloin hinaaja saattaa sen Suomeen.
 
Jo etukäteen Elektraksi nimetyn lautan kastetilaisuus ja avoin tutustumispäivä järjestetään Aurajoessa toukokuun lopussa.

Kesäkuun alussa liikenteeseen

Uusi Elektra aloittaa liikennöintinsä Paraisten ja Nauvon välillä kesäkuun alussa.
 
Sen rinnalla jatkaa kulkuaan nykyisinkin liikennöivä maantielautta Sterna.
 
Maantielautta Falco sen sijaan siirtyy vara-alukseksi nykyisen Odilin tilalle, jonka tulevaisuudesta taas ei vielä ole tehty päätöksiä.
 
Uuden aluksen odotetaan tuovan merkittäviä helpotuksia lauttarantojen jonoihin.
 
Se kulkee matkan yhtä nopeasti kuin nykyiset alukset, mutta siihen mahtuu henkilöautomitalla laskettuna 90 autoa verrattuna Sternan nykyiseen 66 autoon.
 
Uudessa Elektrassa ei myöskään ole autohyllyjä, vaan autot ajetaan kaikki kannelle samaan tasoon.
 
Elektralle on laskettu ajoaikaa Paraisten ja Nauvon välille yhteensä yhdeksän minuuttia. Lautan purkuun ja lastaukseen on varattu kuusi minuuttia, jona aikana sähköllä toimiva lautan akut latautuvat.

98,2 prosenttia ajasta sähköllä

Mats Rosin sanoo, että tavoitteena on ajaa Elektraa pelkästään sähköllä 98,2 prosenttia ajasta.
 
Ihan sataprosenttiseen sähkövoimaan hybridilautta ei tuudittaudu käytännön syistä.
 
– Meidän on pakko ajaa dieselit lämpimiksi viikoittain yhteensä noin kolmen tunnin ajan.
 
Jos jäätalvi yltyy niin kovaksi, että Elektran on kuljettava pari–kolme kuukautta dieselin voimalla, ovat ympäristölle koituvat säästöt silti merkittävät.
 
– Verrattuna öljyn käyttöön tämä sähköenergia säästää tuotantovaiheetkin huomioiden arviolta noin 80 prosenttia hiilijalanjäljestä, Rosin intoilee.
 
Tällä hetkellä Paraisten ja Nauvon välisessä yöliikenteessä ajaa ainoastaan maantielautta Sterna. Jatkossa tavoitteena on, että yöllä kulkeva lautta olisi Elektra.
 
– Joku sitä varmasti ihmettelee, miksi ajamme melkein tyhjillään isolla lautalla öisin. Tämä uusi alus on kuitenkin paljon energiatehokkaampi kuin vanhat.
 
Rosin vertaa polttoaineenkulutusta Korppoon ja Houtskarin välillä liikennöiviin Mergukseen ja vuonna 2013 hankittuun Stellaan.
 
– Stellaan menee 65 henkilöautoa ja Mergukseen 30. Silti ne kuluttavat liikenteessä yhtä paljon polttoainetta per merimaili.

 Ei räpsytä nauvolaisten valoja

Investointi Elektraan maksoi maatyöt mukaan lukien Finferriesille noin 20 miljoonaa euroa. Lautan käyttöiäksi lasketaan 30–40 vuotta. Pääosin sähköllä kulkevan aluksen akut kestävät noin kymmenisen vuotta.
 
Paraisten ja Nauvon lauttarantaan tehdyt muutostyöt ovat jo valmiina uutta lauttaa varten.
 
Edelleen rannoista kuitenkin puuttuu hybridilautan lataustornit, jotka tulevat olemaan noin 12–13 metriä korkeita.
 
Joka kerta, kun lautta tulee rantaan, alus lataa akkunsa automaattisesti. Tämä tapahtuu yhteensä 72 kertaa vuorokaudessa.
 
– Nauvosta on jo soiteltu ja oltu huolissaan, aiheuttaako lautan akkujen lataaminen valojen räpsymistä tai sähköjen katkeilua, mutta ei. Tämä on niin edistynyttä teknologiaa, että mitään sellaista ei tarvitse pelätä, Rosin vakuuttaa.
 
 

UUSI ELEKTRA

  • Pituus 97,92 metriä
  • Leveys 15,2 metriä
  • Syväys 3,50 metriä
  • Korkeus vesilinjasta ohjaamon kattoon 13,62 metriä
  • Rampin leveys 11,44 metriä
  • Ajokaistoja 450 metriä
  • Henkilöautoja 90 kpl
  • Matkustajat + miehistö 375 henkeä
  •  

    NYKYINEN STERNA

  • Pituus 63,1 metriä
  • Leveys 12,3 metriä
  • Syväys 4,20 metriä
  • Korkeus vesilinjasta ohjaamon kattoon 10,85 metriä
  • Rampin leveys 7 metriä
  • Ajokaistoja 226 metriä + kaksi 40 metrin autohyllyä
  • Henkilöautoja 66 kpl
  • Matkustajat + miehistö 250 henkeä
  •  
    1786628_
     
     

    Elektra marraskuussa 2016.
    Elektra marraskuussa 2016.

     
     
    Elektra maaliskuussa 2017.
    Elektra maaliskuussa 2017.

     
     
    Elektra maaliskuussa 2017.
    Elektra maaliskuussa 2017.

     
     
    Elektra maaliskuussa 2017.
    Elektra maaliskuussa 2017.

     
     
     

    2 vastausta artikkeliin “Uusi maantielautta viittä vaille valmis – katso kuvat”

    1. Autoilija

      Sitten vaan joku pikaruokasysteemi tuolle ”lautalle” joka on jo kuin alkuaikojen ruotsinlaivat, appi jolla tilataan etukäteen, ja se Paraisten puoleisen pään rannan kioski valmistamaan annokset. Kyllä 9 minuutissa yhdet makkaraperunat tai kerrosketterän kiskaisee. Ja samalla kun ollaan vauhdissa voisi joku paikallinen K-/S-market samaisen appsin avulla saada tiedon siitä kuka on ”lautalla” ja toimittaa etukäteen tilatut ja maksetut viikonlopun safkat autolle. Tai lauttarantaan. Tai jotain.


    2. MNT

      Stellassa on kahvila/-ravintola, mutta vastaavasti matka Houtskariin on paljon pidempi.
      Tuo 9 minuutin väli on niin lyhyt, että esim. ravintolassa olevan jonon takia alkaisi välittömästi autojen kulku lautalta ulos tökkiä – ei tulisi toimimaan, se on ihan selvä asia.
      Nauvon ja Paraisten rannassa on kioskit, josta saa lämpimiäkin ruokia eli kyllä se riittää.