Jutut

JUTUT | Jonna Lankinen |

Vakituisesti saarissa asuvat tyrmistyivät maksusuunnitelmista

Yhteysalus Kivimolla perjantaina kulkeneet matkustajat pelkäävät myös elinkeinonsa puolesta.
 
 
 
Velkuan Salavaisten saaressa perheineen asuva Eero Pursimo on tyrmistynyt Liikenne- ja viestintäministeriön aikeista asettaa yhteysalusmaksut kaikille käyttäjille.
 
– Mahdoton ajatus. Noiden nyt esitettyjen maksujen mukaan pelkästään yksi reissu kerran viikossa mantereelle autolla maksaisi meille 8 840 euroa vuodessa.
 
Pursimo ihmettelee, miten lasten harrastukset, lääkärikäynnit ja kauppareissut pystyttäisiin hoitamaan, jos liikenne olisi maksullista.
 
Perheen matkailuelinkeinokin olisi vaarassa. Mies laskee, että tällä hetkellä perheen vuokramökeissä käy vuodessa noin 500 henkilöä ja vajaat 200 autoa.
 
– Kahden vuorokauden hinta mökissä on nyt 430 euroa. Mökkiin tulee helposti kymmenen hengen seurue kolmella autolla, jolloin yhteysaluksen kustannukset heille olisivat 410 euroa. Sehän olisi sadan prosentin korotus!

Halvempi matkustaa Gdanskiin kuin saaresta pois

Pursimon perhe on tyypillinen saaristolaisperhe, jonka leipä tulee monesta eri lähteestä.
 
Perheellä on myös toimiva maatila, muun muassa lihakarjaa ja peltoviljelyä paitsi omalla kotisaarella, myös kolmessa muussakin saaressa.
 
– Vaimo sanoi, että on halvempi matkustaa Gdanskiin kuin lähteä yhteysaluksella pois omasta kotisaaresta.
 
Salavaisten saaressa asuva Kimmo Raita on karjatilan isäntä.
 
– Käytämme yhteysalusta kolmesta neljään kertaan päivässä, joskus useamminkin. Yhteysaluksella kulkee niin maito kuin rehukin.
 
Jos maksuttomuutta ei voi olla, Raita toivoo, että käyttöön tulisi edes kohtuuhintainen vuosimaksu.
 
– Jos sellaista ei ole, meidän on pakko ajaa toimintamme alas.
Samaa sanoo Palvan saaressa asuva Erkki Pietilä, joka viljelee peltoja kahdella yhteysalusreitin takana olevalla saarella.
 
– Jos tällainen maksu tulee, viljely loppuu ihan oikeasti. Ja tarkoitan sitä. Pellot saavat mennä heinälle.
 

Yhteysalus Kivimo liikennöi Velkuan vesillä saaresta toiseen.
Yhteysalus Kivimo liikennöi Velkuan vesillä saaresta toiseen.

 
Velkualainen Erkki Pietilä aikoo lopettaa peltojen viljelyn saarilla, jos yhteysalukset muuttuvat maksullisiksi. Saarten peltotilkut ovat niin pieniä, että jo pelkät yhteysalusmaksut verottaisivat viljelijän tuloja yli kipurajan.
Velkualainen Erkki Pietilä aikoo lopettaa peltojen viljelyn saarilla, jos yhteysalukset muuttuvat maksullisiksi. Saarten peltotilkut ovat niin pieniä, että jo pelkät yhteysalusmaksut verottaisivat viljelijän tuloja yli kipurajan.

 
Velkualla erityistä hämmästystä on herättänyt myös kokemus epätasa-arvoisuudesta.
 
Esimerkiksi Teersalon satamasta on kutakuinkin yhtä pitkä matka viereisiin Palvan ja Talosmeren saariin. Toiseen kuljetaan lossilla, toiseen yhteysaluksella, mutta ministeriön suunnitelmien mukaan vain yhteysalus olisi maksullinen.
 
Sami Muurimaa on Munninmaan saaren vapaa-ajan asukas. Kesäisin hän kulkee saareen omalla veneellään, mutta siirtyy talven ajaksi käyttämään yhteysalusta. Mökkireissuja mies tekee pari–kolme kertaa kuussa.
 
– Kymmenen euron maksu on aika arvokas. Se ei ole minulle kynnyskysymys, tulen pääsääntöisesti ilman autoa.
 
Vaikka maksuihin suunnitellaan siirryttävän vasta keväällä, Eero Pursimo sanoo, että jo pelkkä aiheesta uutisointi alkaa vaikuttaa vuokramökkiä etsiviin asiakkaisiin jo nyt.
 
– Kyselyjä tästä maksullisuudesta alkaa tulla.
 
Eikä yrittäjällä ole vielä, mitä vastata.
 
 
 
Kimmo Dahlbom (vas.) vie postin Munninmaan saareen ja tervehtii kyytiin nousevaa vapaa-ajan asukas Sami Muurimaata. Muurimaa on vapaa-ajan asukas, joka kulkee talvisin säännöllisesti yhteysaluksella. Hänelle mökkireissut eivät jäisi väliin maksujen vuoksi, mutta hän sanoo, että kymmenen euroa per suunta on silti matkustajalipusta kova hinta.
Kimmo Dahlbom (vas.) vie postin Munninmaan saareen ja tervehtii kyytiin nousevaa vapaa-ajan asukas Sami Muurimaata. Muurimaa on vapaa-ajan asukas, joka kulkee talvisin säännöllisesti yhteysaluksella. Hänelle mökkireissut eivät jäisi väliin maksujen vuoksi, mutta hän sanoo, että kymmenen euroa per suunta on silti matkustajalipusta kova hinta.

 
 
 
 

Ministeriö ei hätkähdä kritiikkiä

TEKSTI: Lilli Jokela
 
Liikenne- ja viestintäministeriö odottaa lausuntoja esityksestä.  Liikenneneuvos Eeva Linkaman mukaan kohtuullinen maksutaso löytyy keskustelemalla.
 
 
Valtioneuvoston esitys yhteysalusliikenteen maksuista nostatti perjantaina myrskyn sosiaalisessa mediassa. Kritiikin ydin on maksujen kohtuuttomuus.
 
Muun muassa Turun Sanomien erikoissivusto TS Saariston Facebook-sivulla kommentoineet pitävät 10 ja 15 euron hintaisia matkustajalippuja kohtuuttomina.
 
Kommenteissa tuodaan esiin muun muassa autoilevan neljähenkisen perheen ruokaostosmatkan kustannukset, jotka olisivat vähintään 75 euroa.
 
Maitotilallinen puolestaan laskee maitorekan kustannusten nousevan 20 000 euroon vuodessa, jos jokainen käynti maksaa sata euroa.
 
Kommenteissa arvioidaan maksullisen liikenteen tuhoavan elinedellytykset saaristossa, ja olevan vakava uhka matkailulle.

”Minun tehtäväni ei ole arvioida kohtuullisuutta”.

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Eeva Linkama vastaa rajuun kritiikkiin toteamalla, että maksujen kohtuullista tasoa haetaan parhaillaan käynnissä olevalla lausuntokierroksella.
 
– Saamme lausunnoista juuri sellaista tietoa, joka auttaa määrittämään kohtuullisen tason. Meille esitettävät esimerkkilaskelmat avaavat vaikutuksia, joita maksuilla on, Linkama sanoo.
 
Liikenneneuvoksen mukaan lausuntopyynnöt on toimitettu laajalle joukolle, johon kuuluu ministeriöiden ja saaristokuntien lisäksi muun muassa elinkeinoelämän edustajia sekä saaristolaisten omia edunvalvontaryhmiä.
 
Linkama ei ota kantaa esimerkkeihin, jotka osoittavat esityksen taloudellisia vaikutuksia saariston asukkaille.
 
– Minun tehtäväni ei ole arvioida kohtuullisuutta. Siitä on erilaisia näkemyksiä ja yhteinen näkemys syntyy keskustelemalla.
 
Ministeriö odottaa lausuntoja 16. joulukuuta mennessä.
 
 
 
FAKTA

Näin valtio laskuttaisi matkustajia

15/10 euroa on henkilökuljetusmaksu, joka määräytyy meripeninkulmaluokituksen mukaan.
7,50/5 euroa on opiskelijoiden, varusmiesten ja nuorten henkilökuljetusmaksu. Alle 7-vuotiailta maksua ei peritä.
40/35 euroa on henkilöautomaksu.
150/100 euroa on kuorma-automaksu.
35-30 % on alennus, mikäli matkoja on yli 31 kuukaudessa tai yli 320 vuodessa.
Yksityiskohdat saaristoliikennettä koskevasta asetuksesta ja maksutaulukosta voi lukea osoitteessa www.lvm.fi.
 
 
 
FAKTA

Nämä reitit muuttumassa maksullisiksi

  • Hiittisten reitti, itä- ja länsi.
  • Houtskarin reitti
  • Iniön lisäreitti
  • Korppoon reitti
  • Nauvon eteläinen ja poikittainen reitti
  • Nauvon pohjoinen reitti
  • Paraisten reitti
  • Rymättylän reitti
  • Utön reitti
  • Velkuan reitti
  •  
     
    TÄSTÄ ON KYSE

    Maksut osa hallituksen kärkihanketta

    Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti torstaina 17.11.2016 asetusluonnoksen, joka muuttaa saariston maksuttoman yhteysalusliikenteen maksulliseksi huhtikuussa 2017.
     
    Kokeilu olisi määräaikainen vuoden 2018 loppuun.
    Esitys on osa hallituksen kärkihanketta digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöstä.
     
    Sen tavoitteena on edistää uudenlaisten liikennepalvelujen syntyä sektoreilla, joissa julkishallinnolla on vahva rooli.
     
    Yhteysalusliikenteen kustannukset ovat 17,5 miljoonaa euroa vuodessa. Maksuilla tavoitellaan neljän miljoonan euron osuutta.
     
    Yhteysaluksilla tehdään noin 200 000 matkaa vuodessa. Saaristomerellä ja Suomenlahdella on noin 500 vakituista asukasta.
     
     
    Lue perjantaina 18.11. Turun Sanomissa julkaistu juttu ministeriön aikeista tästä.
     
     
     

    Yksi vastaus artikkeliin “Vakituisesti saarissa asuvat tyrmistyivät maksusuunnitelmista”

    1. Niklas

      Tottakai kaupunkilaiset haluaa nostaa elämiskustannuksia saaristossa. Silloinhan ihmiset muuttaa tältä pois ja laittavat mahdollisesti maat tonteiksi. Saavat kaupungin herrat sitten ostaa halvalla mökkikiinteistöjä.


    Vastaa