Jutut

JUTUT | Anne Savolainen |

Yhteysalusten maksukokeilu voi viivästyä

Muuttuvatko seuraavaksi lossit maksullisiksi, kysyy velkuanmaalainen Juha Valtonen. Ministeriö: Maanteistäkin vain 17 prosenttia on valtion vastuulla.
 
 
 
Saariston yhteysalusliikenteen maksukokeilun on tarkoitus alkaa jo huhtikuussa.
 
Liikenne- ja viestintäministeriön neuvotteleva virkamies Elina Thorström kertoo, että kiireellisestä aikataulusta tuli asetuksen lausuntokierroksella runsaasti palautetta.
 
– Pyrimme ottamaan palautteen huomioon aikataulussa, mutta poliittisia päätöksiä ei ole tehty.
 
Saaristoliikennettä käsittelevän saaristolain asetuksen muutosluonnoksessa sanotaan, että valtion hankkimista liikenne- ja kuljetuspalveluista voidaan periä jatkossa saaristolain tarkoittama kohtuullinen maksu.

”Vain ajan kysymys”

Naantalin saaristolautakunnan jäsen, velkuanmaalainen maanviljelijä Juha Valtonen (kok) näkee, että asetus tasoittaa tien myös lautta- ja lossimatkojen muuttamiseen maksulliseksi, koska sana ilmainen poistuu.
 
– On vain ajan kysymys, koska joku tekee valituksen siitä, että yhteysalus omaan saareen on maksullinen, mutta yhtä pitkän matkan kulkeva lautta ilmainen. Sellainen toiminta vääristää kilpailua, Valtonen toteaa.
 
Thorström vakuuttaa, että koska lauttaliikenteestä säädetään maantielaissa, nyt kyseessä olevat asetusluonnokset koskevat vain yhteysaluksia.
 
Lauttaliikenteen muuttaminen maksulliseksi ei ole ministeriössä suunnitteilla.

”Nyt laitetaan saaristolaiset toisiaan vastaan”

Valtosen pelot eivät ole vailla perustetta, sillä maantielaissa mainitaan vain maantien käyttö maksuttomaksi ja todetaan, että lauttojen käyttämisestä voidaan säätää perittäväksi maksu. Muutos vaatisi erillisen asetuksen.
 
Yhteysalusliikenne on ollut kaikille maksutonta vuodesta 2010 lähtien. Ennen sitä maksuja perittiin turisteilta, vakituiset asukkaat oli vapautettu maksuista.
 
– Ennen vastakkain laitettiin vakituiset asukkaat ja turistit. Nyt laitetaan saaristolaiset toisiaan vastaan, Valtonen kritisoi.
 
Saaristossa matka esimerkiksi Teersalon satamasta Palvan ja Talosmeren saariin on yhtä pitkä, mutta toiseen saareen pääsee lossilla, toiseen vain yhteysaluksella (TS 22.11.).
 
Thorströmin mukaan asiaa tulee ajatella laajemmin. Hän muistuttaa, että Suomessa on paljon saaria, joihin liikennöivien yksityistielossien kulut saaressa asuvat osittain maksavat.
 
– Perustuslaki ei takaa liikennepalveluja. Suomen maanteistäkin vain 17 prosenttia on valtion, ja yksityisteitä on paljon. Yksityisteiden varrella asuvatkin maksavat tien ylläpidon osittain itse.

”Ihmisryhmään kohdistuvaa vihapuhetta”

Asetusmuistiossa, samoin kuin liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) eduskunnalle 12. joulukuuta pitämässä esityksessä, on laskettu, että yhteysalusliikenne maksaa jokaista vakituista asukasta kohden 34 000 euroa.
 
Valtonen näkee, että kustannusten yksilöinti on asiatonta.
 
– Me saaristolaiset olemme ihmisryhmä. Ei maahanmuuttajiinkaan käytettäviä rahoja lasketa julkisuudessa yksilökohtaisesti. Minusta se on ihmisryhmään kohdistuvaa vihapuhetta.
 
Bernerin eduskunnassa antamaan esitykseen on kirjattu, että saaristoliikenteen maksuttomat palvelut ovat johtaneet ylikysyntään ja resurssien epätarkoituksenmukaiseen käyttöön.
 
Thorström toteaa, että lause liittyy ennemminkin yhteysalusliikenteen hankintamenettelyjen uudistamistarpeeseen kuin yhteysalusliikennettä koskeviin maksuihin.
 
– Nykyiset menettelyt ovat johtaneet kustannusten kasvuun muun muassa alusten koon ja rahtikapasiteettia koskevien vaatimusten myötä.
 
Kustannusten kasvua edesauttoi myös yhteysalusten ostosopimusten sisällyttäminen rahoituslaskelmaan ja sopimukset öljyntorjuntayhteysaluksista.
 
 
KOMMENTTI

Tältä asiat näyttävät

Anne Savolainen
 
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) piti joulukuussa eduskunnassa keskustelutilaisuuden saaristoliikenteen tulevasta kokeilusta. Ministeri esitteli digitaalisten palvelujen kasvuympäristön rakentamisaikeiden ohessa saaristolaisia kuohuttavan aikeen muuttaa yhteysalusliikenne maksulliseksi.
 
Aikeesta nousi myrsky.
 
1920-luvulla aloitetun liikkumisen mahdollistavan palvelun muuttaminen maksulliseksi sillä perusteella, että yksityisteiden varrella asuvatkin maksavat tien kunnossapidosta ontuu.
 
Ehkä ontuu sekin vertaus, että yksityistien päähän rakentaneella ei ole rakentamishetkellä ollut harhakäsitystä siitä, että pian tie katkaistaan eikä liikkeelle pääse kuin helikopterilla.
 
Työmatkakustannukset Turkuun ylittäisivät molemmissa tapauksissa tavallisen vuosinettopalkan.
 
Bernerin keskustelutilaisuudessa kerrottiin, että yhteysalusliikenteestä aiheutuu vuosittain 17,5 miljoonan kustannukset, 34 000 euroa kutakin 500 vakiasukasta kohden.
Vakiasukkaita on itse asiassa 580, jolloin summa putoaa noin 30 000 euroon asukasta kohden.
 
Jos lasketaan vain yhteysalusliikenteeseen budjetoitu summa eli 12,5 miljoonaa, osuus putoaa vakiasukasta kohden noin 21 550 euroon.
 
Öljyntorjuntavalmiuden kustannuksia ei liene syytä laskea yksin saaristolaisille. Muistaa kannattaisi sekin, että yli 60 prosenttia yhteysalusten käyttäjistä ei asu saaristossa.
 
 
 
POIMINNAT

Varsinais-Suomessa asuupuolet maansaaristolaisista

Pysyvästi asuttujen saarten asukasmäärä maakunnittain:
 
Etelä-Karjala 135
Etelä-Pohjanmaa 0
Etelä-Savo 376
Itä-Uusimaa 456
Kainuu 18
Kanta-Häme 0
Keski-Pohjanmaa 0
Keski-Suomi 36
Kymenlaakso 138
Lappi 19
Pirkanmaa 24
Pohjanmaa 549
Pohjois-Karjala 174
Pohjois-Pohjanmaa 993
Pohjois-Savo 208
Päijät-Häme 13
Satakunta 39
Uusimaa 1 268
Varsinais-Suomi 4 289
Koko Suomi yhteensä 8735
 
Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisu 26/2010
 
 
 
TAUSTA

Yhteysaluksia käytetään myös öljyntorjuntaan

  • Suomen 41 lauttapaikasta 19 on Turun saaristossa.
  • Saaristomerellä on 9 yhteysalusliikennereittiä ja lisäksi kesäisin 2 rengastiereittiä.
  • Suomenlahdella on 4 yhteisalusreittiä.
  • Yksityistielosseja avustetaan 20 kohteessa.
  • Saaristomerellä on noin 90 yhteysaluslaituria.
  • 12 yhteysaluksesta kaksi on öljyntorjuntayhteysaluksia, joissa on sisäänrakennettu öljynkeräysjärjestelmä sekä säiliöitä öljyn keräämiseen.
  • Toinen niistä liikennöi Kotkassa, toinen Hiittisten reitillä.
  • Yhteysalusten ylläpitoon kului 2016 noin 17,5 miljoonaa, josta 5 kului öljyntorjuntavarusteisten yhteysalusten kuluihin.
  • Ympäristöministeriö maksaa kahdesta öljyntorjuntavarusteisesta aluksesta yhteensä 400 000 euroa vuodessa valmiusmaksuja.
  •  
    Lähde: Varsinais-Suomen Ely-keskus ja ympäristöministeriö
     
     

    Lue aiemmat jutut aiheesta:

     
     
    Berner esittää vuosikorttia yhteysalusliikenteeseen
     
    Lausuntokierros ampui täyslaidallisen
     
    Facebookin saaristoryhmä vastustaa jyrkästi yhteysalusmaksuja
     
    Naantalilaiset: yhteysalusmaksut olisivat katastrofi
     
    Daniel Wilson on yhteysalusyrittäjä, joka ei saa euroakaan tukea
     
    Maakuntahallitus tyrmää maksullisen yhteysalusliikenteen
     
    Vakituisesti saarissa asuvat tyrmistyivät maksusuunnitelmista
     
    Saariston yhteysalukset maksullisiksi
     
     
     
     

    Vastaa