BLOGIT | Kala-apajilla

Hirveitä lohijötköjä Ahvenanmaalta

Jaahas. Pitää varmaan muuttaa Ahvenanmaalle, koska sieltä sentään näyttää tulevan kunnon saalista. Abborelandia on alkanut taas houkuttaa senkin vuoksi, että minäkin olen saanut Eckerön Mellanöstä kivoja keväisiä taimen- ja kirjolohisaaliita takavuosina. Varsinaisena lohisesonkina en ole siellä koskaan kalastanut.

Jötköistä keskimmäinen painoi 22 kiloa. Saamamiehinä Mika Kallio (vas.) ja Jari Lucenius. (Kuva:Pekka Seppänen.)

 

Mikä mahtaa Mikaa naurattaa.
Kalan taltuttaminen oli veristä touhua. Kalamies menetti siinä painissa yläruumiinsa. (Kuva Jari Lucenius)

Mutta voi elämän kevät. Turkulaisen kalastusseuran West Coast Trolling Teamin Mika Kallio ja Jari Lucenius saivat sunnuntaina Ahvenamaalla vetouisteluveneeseensä peräti 22-kiloisen merilohen.
– Mika väsytteli lohta 40 minuuttia. Sain kalan haaviin vasta kolmannella yrittämällä, kun ensimmäisellä kerralla se ei mahtunut ja toisella kerralla haavin varsi meni poikki, kertaa Lucenius, jonka mukaan pelkkä kalan pää painoi kaksi kiloa.
– Lohi on nyt pakkasessa ja tuomme sen kotiin. Kyllä siitä venekuntamme jokaiselle neljälle jäsenelle hyvät palat saa, Lucenius naureskeli.

Ahvenanmaalta tänä keväänä saadut lohet ovat olleet niille vesille poikkeuksellisen suuria.
– Tietääkseni tämä meidän saamamme oli kuudes yli 20-kiloinen, Lucenius kertoo.
Myös turkulainen Timo Helle on saalistanut yli 20-kiloisen.

Lisää miesten reissusta ja merilohikannan elpymisestä Turun Sanomien huomisessa printtilehdessä.

Ken on heistä kaikkein kaunein, laulettiin näissä mister Ahvenanmaa -kisoissa.

Omat saaliini eivät helatorstain ja sen jälkeisinä viikonlopun päivinä muuttuneet kehuttaviksi.

Yritimme torstaina Vennon Heikin kanssa taimenta ja haukeakin, mutta saalis jäi kolmeen haukeen.

Heikin hauki ei jäänyt kuin vajaat parikymmentä kiloa Ahvenanmaan jötköstä. (Kuva Jukka Vehmanen)

Ainoa mikä lohdutti oli se, että kaksi miestä voitti sillä saaliilla kuitenkin yhdeksän merikotkaa. Ne yrittivät oikein parvessa saalistaa turhaan kahta naarashaahkaa Houtskarin Kittuisten lähivesillä.

Touhu ihmetytti meitä varsinkin, kun haahkat eivät vaikuttaneet mitenkään sairailta ja osoittautuivat niitä lähestyessämme ihan lentokykyisiksi.

Olisiko niin, että niiden oli helpompi puolustautua kotkien hyökkäyksiltä sukeltamalla kuin yrittämällä lentää karkuun? Miksi juuri nämä kaksi haahkaa olivat valikoituneet yhdeksän kotkan kohteeksi, kun haahkoja oli samoilla vesillä pilvin pimein?

Merikotkia oli varsinkin torstaina ihan tolkuttomasti liikkeellä. Ilman taivaalle koko ajan tähyämättäkin laskin niitä päivän aikana yhteensä 18.

Ajoiko niitä saalistamaan jo poikasten ruokinta? Ainakin joutsenilla ja haahkoilla alkoi nyt näkyä ensimmäisiä poikueita meressä.

Perjantaina haukisaaliini antoi jo hieman uskoa parempaan, kun sain niitä kuusi, mutta lauantaina karu totuus oli taas edessä. Sain vain kolme haukea, kun veljeni raportoi saaneensa Kustavin eteläpuolelta niitä peräti 19. Heidän venekuntansa hauista kymmenkunta oli kaiken lisäksi 4-5 kilon väliltä.

Potentiaalinen taimenaika ei olut vielä ohi, vaikka meriveden lämpötila oli Korppoon mantereen tuntumassa paikka paikoin jo yli 12 astetta. Lähempää Kihtiä se oli kuitenkin alimmillaan vain kahdeksan astetta. Yhtään varmaa havaintoa en kuitenkaan saanut.

Kiky-sopimus ei vienytkään kaikilta helatorstain vapaata. Saariston auringosta nautti runsaasti veneilijäväkeä myös viikonvaihteessa Verkanilla.

Sunnuntaina en viitsinyt merelle edes ampaista, vaan päädyin turhan aikaisin kohti Turkua lähteneenä jonottamaan lautoille niin, että normaalisti noin puolentoistatunnin kotimatka venähti liki 3,5 tuntiseksi.

Paraisten ja Nauvon välille tulevan uuden suuren hybridilautan Elektran odotetaan vähentävän ruuhkia tällä lauttapaikalla, mutta sen jälkeen pahimmaksi pullonkaulaksi jäänee Korppoon ja Nauvon välinen lauttapaikka, jossa nyt sai jonottaa tunnin verran.

En ole mikään lauttaliikenteen tekninen asiantuntija, mutta mieleen tulee eikö Nauvon ja Paraisten lauttapaikalta varalautaksi jäävää Falcoa voisi siirtää Korppooseen?

Toisaalta sille voi löytyä käyttöä vähän vakituisemmin myös nykyisessä paikassa, sillä kysymysmerkki vielä on, miten uutta tekniikkaa sisältävä Elektra pelittää.
Pahaenteistä on, että sen käyttöönottoa jouduttiin siirtämään kesäkuun alusta juhannukseen.

Ihmekös tuo, kun lautta on rakennettu Puolassa eikä Suomessa. Jos lautta olisi rakennettu Turussa tai muilla Varsinais-Suomen telakoilla siinä olisi loistoristeilijöiden tapaan laskettelurinne, formularata, Särkänniemi ja kaikkea muuta fantsua matkustajien iloksi.

Ensi viikolla siirryn kesälomille, jonka aikana aion lomailla myös blogin pidosta, joskin saatan kirjoitella tänne satunnaisesti satuja satumaisesta kalasaaliistani, jos sattuu satumaan… eikun satamaan.

KALAUKKELI ON KUULLUT, ETTÄ hammaslääkäri ei ehtinyt puhua puhelimessa, syynä paha paikka.

 

Vastaa