Kala-apajilla

BLOGIT | Kala-apajilla

Lauttamaksut sittenkin tulossa?

Kun Saaristomerelle mennään aika monesta kohtaa kalareissulle yhteysaluksen, maantielautan tai lossin kautta, en voinut olla tarttumatta siihen, että Suomen Lauttaliikenne eli Finnferries kertoi yhtenäistävänsä näiden kaikkien alusten värityksen yläosaltaan keltaisiksi (Turun Sanomat 6.4.). Alaosa muuttuu tummasta siniseksi.

Täh? Niistä tulee siis sinikeltaisia. Ruotsiinko niillä aletaan seilata? Tuleeko aluksiin Ruotsin lippu ja niiden seinille Kaarle Kustaan kuva? Onko tämä salajuoni, kun Suomen Lauttaliikennettä johtaa mies nimeltä Mats Rosin?

Yhteysalukset ovat olleet sinivalkoisia, mutta enää ne värit eivät kelpaa. Sjutton också.

Suomen lipun värit eivät kelpaa Suomen Lauttaliikenteelle, joka varmaan muuttaa nimensäkin Ruotsin Lauttaliikenteeksi. Anne Berner myisikin varmaan mielellään koko puljun Ruotsiin, koska eihän yhtiöstä ole kuin kuluja valtiolle.
Suomen lipun värit eivät kelpaa Suomen Lauttaliikenteelle, joka varmaan muuttaa nimensäkin Ruotsin Lauttaliikenteeksi. Anne Berner myisikin varmaan mielellään koko puljun Ruotsiin, koska eihän yhtiöstä ole kuin kuluja valtiolle.

Finnferriesin perustelut värien yhtenäistämisestä vaikuttavat muuten loogisilta, mutta epäilen taustalla piilevän muutakin.

Kuten muistetaan, yhteysaluksista yritettiin juuri saada maksullisia, jollaisia ne olivatkin vielä 7-8 vuotta sitten.  Minä veikkaan, että seuraavaksi kaikista Suomen Lauttaliikenteen aluksista yritetään tehdä maksullisia. Maksaa voi vain kruunuilla.

Jos mukaan saataisiin myös maantielautat ja -lossit, voisi yksikkömaksu olla pienempi, jolloin maksut olisivat siedettävämpiä kuin mitä yhteysaluksille ehdotettiin, ja vaivattompaa ajaa läpi. Kun alukset ovat jatkossa kaikki samanvärisiä, niiden maksuja olisi helpompi käsitellä yhtenäisesti.
Lauttaliikenne tasoittaa täten kauaskatseisesti maksuille tietä. Miksei tasoittaisi, kun maksut olisivat sille osakeyhtiönä epäilemättä mieluisia.

Muistakaapa tämä: liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kertoi yhteysalusmaksukokeilun peruuttaessaan, että saaristoliikennevastuu on vuoden 2019 alusta siirtymässä uusille maakuntahallinnoille, jotka voisivat  päättää myös mahdollisista maksuista. Käytännössä se tarkoittaisi sitä, että Varsinais-Suomi joutuisi yksin yhteysalusten maksumieheksi. Epäselvää on, mistä maakunta ne rahat taikoo.

Muistakaa myös tämä: Anne Bernerin johtama ministeriö on jo aiemmin ideoinut, että Paraisten ja Nauvon välinen silta voitaisiin rakentaa uudella rahoitusmallilla niin, että sillalle tulisi käyttömaksu. Siis maksua voidaan jatkossakin tuputtaa saaristossa liikkuville sieltä täältä.

Pitääkin selvittää, mitä tälle ikuisuuskysymykselle eli Paraisten ja Nauvon siltahankkeelle kuuluu nyt, kun Bernerin liikenneverkkoselvitys on kuopattu. Nauvon sillastahan piti ymmärtääkseni tulla sen pohjalta jonkinlainen pilottikohde. Hautautuiko sekin?

Siikaonkipäivämme venyivät niin pitkiksi, että kumppani otti välillä auringon helliessä nokoset.
Siikaonkipäivämme venyivät niin pitkiksi, että kumppani otti välillä auringon helliessä nokoset.
Venekapasiteetin rajallisuuden vuoksi en käynyt heittämässä kuin lähihaukea, joita nousikin neljä.
Venekapasiteetin rajallisuuden vuoksi en käynyt heittämässä kuin lähihaukea, joita nousikin neljä.

Siikaonkikausi pyörähti viime viikonvaihteessa oikein tuloksekkaasti käyntiin. Hyvään siikatulokseen tosin vaikutti se, että keskityin lähes pelkästään siihen, kun isompi kalaveneemme makaa Nauvossa jo toista viikkoa telakalla odottamassa hajonneen trimmimoottorin korjausta.

En kyllä olisi uskonut, että vuoden vanhassa Yamahan koneessa moista tapahtuu, koska Yamahoja on pidetty hyvin luotettavina. Nyt  saan jännittää, ehtiikö uusi trimmimoottori ennen pääsiäistä perille ja vene valmiiksi, koska pääsiäisestä alkaa kolmen viikon kalastuslomani, minkä vuoksi tähän blogiin saattaa tulla pidempiä taukoja.

Nettikaupoista kyllä saa tavaraa melkein vuorokaudessa, mutta perämoottorin varaosan tulo näyttää kestävän. Näinköhän Konekeskon palveluissa näkyy jo se, että Yamahan maahantuonti on siirtymässä siltä Yamaha Europelle. Enää ei ole niin väliä?

KALAUKKELI ON KUULLUT, ETTÄ, käet äänestivät lintujen kunnallisvaaleissa kukkuvien puoluetta.

7 vastausta artikkeliin “Lauttamaksut sittenkin tulossa?”

  1. Tuomas

    Yamahan tyyppivika. Trimmin vaihtoväli keskimäärin 1000h/3vuotta


  2. Jussi

    Siltahanke on kuopattu tällä erää


  3. Osmo Kaasinen

    Olishan noita siltoja jo pääkaupunkiseudulla joihin ensin voisi laittaa ”siltamaksut”. Eikös nuo vesireititkin kuulu julkisiin yhteyksiin kuten tietkin. Suomessa on meneillään porvarien ajama yksityistämiskampanja joista kaikista tulevaisuudessa vastaisi yritykset ja sitämukaa heille tulisi rahasampoja kuten sähkönsiirrosta jossa lopullisella tuotteella ei ole merkitystä vaan siirron hinnalla.


  4. Pirtsa Pirtsanen

    Erinomainen ajatus, tämä lauttamaksu. Se pitäisikin ehdottomasti vaatia kaikilta muilta paitsi saaristossa vakituisesti asustavilta. Hinta voisi olla vaikka 10e suuntaansa. Voisi olla myös vuosikortti niille joiden asuinpaikka on muualla kuin Paraisten kunnassa. Tämä voisi olla vaikka 300e.


  5. Jukka Vehmanen

    LISÄYS 13.4. KLO 10.
    Vieläkin saan jännittää, tuleeko kone kuntoon pääsiäiseksi eli tänään. Vene makasi puolitoista viikkoa nauvolaisessa marinassa, joka ei saanut sinä aikana yhtään mitään aikaan ja myönsi monen puhelun jälkeen lopulta, ettei pysty tätä takuukorjausta hoitamaan, vaikka on valtuutettu Yamaha-huoltoyritys. Osaavat ne pääsiäisen alla munia muutkin kuin pääsiäistiput.
    Kävin eilen täynnä vihaa hakemassa veneen sieltä pois ja siirsin Raisioon Yamaha-huoltoon, joka on luvannut panna töpinäksi Yamahan huoltoketjun maineen pelastamiseksi. Saapa nähdä, kuinka käy. Osa saatiin vihdoin tilattua tiistaina ja nyt se on matkalla Euroopasta.

    LISÄYS 13.4 klo 15.

    Koska tässä on kyse elämää suuremmasta asiasta, on pakko kuitata, ettei osa ehtinyt ajoissa. Nyt sitten mennään pääsiäinen xs-busterilla siikaonkipaikoille niin, että saan totutella bussikuskin rooliin, kun kyydittävänä on edestakaisin kuusi ihmistä.

    Ensi viikolla hukkuu tähän episodiin taas yksi päivä, kun joudun ajamaan Korppoosta edestakaisin Raisioon hakemaan venettä. Ei hyvin loma ala.

    Ja kun joku alkaa menemään päin peetä, sama tahti varmaan jatkuu. Yritän raportoida teidän iloksenne kaiken epäonnen, mitä vielä tulenkaan kokemaan. Jos elän.