Kala-apajilla

BLOGIT | Kala-apajilla

Venemessut myllerrysten merkeissä

Venemessut alkoivat tänään Helsingissä mielenkiintoisimmissa tunnelmissa kuin miesmuistiin. Parran pärinää riittää varmasti veneverosta, mutta puntarointia syntyy myös siitä, että japanilaiset valtasivat Suomen venemarkkinat kahdella täsmäiskulla: ensin Yamaha Motor Europe hankki Fiskarisilta Bustereita valmistavan Inhan Tehtaat ja sen jälkeen Inhan Tehtaat ilmoItti ostavansa Konekeskolta Yamarinit ja muutaman muun venemerkin myyntiliiketoiminnan* (oikaisu lopussa).Näin japanilaiset nappasivat pikatahtia haltuunsa kaksi Suomen eniten rekisteröityä venemerkkiä. Niiden yhteinen markkinaosuus liikkuu 35 prosentin tietämissä. ** (täsmennys lopussa)

Muutos on ehkä suurin, mitä suomalaisella venealalla on koskaan nähty. Inhan Tehtaita ja Buster Boatsia Raisionlahdelta johtavasta raisiolaisesta Juha Lehtolasta tuli siinä samassa kerta heitolla Suomen merkittävin venepamppu, vaikka lähellä sitä epävirallista titteliä hän oli jo ennestään.

Kun molempien suosikkivenemerkkien peräpeiliiin on yleensä juntattu Yamahan moottorit, ei ole ihme, että kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) otti Inhan Tehtaiden ja Konekeskon kaupan tarkempaan syyniinsä.

KKV:n alustavan tarkastelun perusteella yrityskauppa saattaa haitata moottorivenemarkkinoita, sillä yrityskaupan osapuolet ovat toistensa merkittäviä kilpailijoita.

Jat­ko­kä­sit­te­lys­sä tut­ki­taan, es­tää­kö yri­tys­kaup­pa olen­nai­ses­ti te­ho­kas­ta kil­pai­lua Suo­men mark­ki­noil­la eri­tyi­ses­ti sii­tä syys­tä, et­tä sil­lä luo­daan mää­rää­vä mark­ki­na-ase­ma tai vah­vis­te­taan si­tä. KKV voi jatkokäsittelyssä hyväksyä yrityskaupan sellaisenaan, määrätä ehtoja sen hyväksymiselle tai esittää, että markkinaoikeus kieltää kaupan.

Odottelin, että KKV antaisi päätöksensä jo ennen venemessuja, koska ratkaisua lupailtiin viime viikon loppupuolelle. Ei ole kuulunut eikä näkynyt. Tiedä sitten, halusiko virasto siirtää ratkaisunsa julkistamisen yli venenäyttelyn.

KKV on aiemmin määrännyt suurkaupoissa ehtoja muun muassa SOK:lle ja Keskolle, kun ne ovat ostaneet pienempiä kilpailijaketjuja pois markkinoilta. Suuret kauppaketjut on pantu muun muassa myymään osa ostamistaan liikkeistä eteenpäin tai luopumaan osasta liikkeistä.

Yksi mahdollisuus saattaisi olla, että virasto määrää Inhan tehtaat eli Yamahan luopumaan Yamarinien ja Yamarin Crossien kylkiäisinä ostamiensa Finnmastereiden, TG-Boatsien ja Zodiacien myyntiliiketoiminnasta*. Se ei kuitenkaan määräävää markkina-asemaa paljon heilauttaisi.

Jos kauppa hyväksytään, se ei välttämättä lupaa hyvää veneiden ostajille. Hintojen nousun ohella esimerkiksi valikoima saattaa supistua, sillä Busterit ja varsinkin Yamarin Crossit ovat niin samasta alumiinista veistetyt ja samassa kategoriassa, että tuskinpa Inhan Tehtaat jatkaa kaikkien mallien tehtailua entiseen malliin.

En muuten yhtään ihmettelisi jos Inhan Tehtailta alkaisi pian kuulua laajennusuutisia, koska Konekeskohan ei ole itse valmistanut Yamarinejaan, vaan on teettänyt ne sopimusvalmistuksella siellä täällä. Nähtäväksi jää siirtyykö valmistus Inhan Tehtaille Ähtäriin.

Buster ja Yamarin ovat turkulaisittain siinä mielessä läheisiä merkkejä, että näitä suosikkiveneitä on suunniteltu Turussa. Kai Ilmanen on suunnitellut kymmeniä Yamarinien malleja ja Bustereiden teollinen muotoilu on tehty turkulaisessa Idis Designissä, joka on suunnitellut myös kaupan kohteena olleita Finnmastereita. Yamarinien muotteja ja prototyyppejä on valmistettu Ruskon Fiberlinessa ja Yamarineja on tehty mm. paimiolaisessa Saint Boatsissa.

 

Kai Ilmanen (oik) on suunnitellut kymmeniä Yamarin-veneitä. Myös Sami Jaakkola (kesk) ollut mukana suunnittelemassa Yamarineja, josiat kuvassa on uudemman Cross -alumiinirunkoisen malliston vene. (Arkistokuva: Veikko Wahlroos)
Kai Ilmanen (oik,) on suunnitellut kymmeniä Yamarin-veneitä. Myös Sami Jaakkola (kesk) ollut mukana suunnittelemassa Yamarineja, joista kuvassa on uudemman alumiinirunkoisen Cross-malliston vene. (Arkistokuva: Veikko Wahlroos)

Vielä pari vuotta sitten Buster-pomo Juha Lehtola totesi Turun Venexpo-näyttelyn kynnyksellä, että veneiden elinkaari lyhenee, kun venevalmistajan pitää tuottaa entistä nopeammin vanhasta veneestä uusi malli. Kun veneteollisuus sukelsi syvään lamaan kymmenenkunta vuotta sitten, valmistajat alkoivatkin pukata kiihtyvällä tahdilla uusia malleja markkinoille, jotta kuluttajat saataisiin edes jotenkin houkuteltua venekauppoja hieromaan. Siinä touhussa Lehtolakin ajoi kiville, kun uusi Drive-mallisto jouduttiin lopettamaan lyhyeksi jääneen elinkaaren jälkeen.

Nyt merkkejä on siitä, että tahti on muuttumassa.  Kuopiolaisen Bella-Veneiden toimitusjohtaja Raimo Sonninen kertoi Kauppalehdessä (10.2.), että osa yhtiön vanhoista malleista lipuu historiaan ja yhtiö keskittyy nykyistä harvempien mallien tuotantoon. Veistämön brändeistä esimerkiksi Aquadorin tuotannossa on ollut enimmillään 15 mallia. Sonnisen mukaan viiden vuoden kuluttua viisikin riittää.

Sonnisen mukaan minkään toimialan yritys ei kestä viidentoista mallin kehityskustannuksia. Sivusta seuranneena olenkin kummastellut juuri tätä seikkaa: Miten kannattaa pukata lamaantuneille markkinoille perä perää uusia malleja, jos juuri kukaan ei veneitä osta? Pelkona on tietenkin markkinaosuuksien menettäminen, mutta kalliiksi siitä kiinni kynsin hampain pitäminenkin on varmasti koko alalle tullut. Uusia mallejahan alkoivat paniikinomaisesti tehtailla lähes kaikki valmistajat.

Veneteollisuus ajautui ahdingossaan joka tapauksessa jamaan, jossa isojen pelurien piti alkaa järjestää alaa uudelleen. Sääli, ettei sitä osattu tehdä suomalaisin voimin, koska osaaminen siirtyi tässäkin japanilaisten käsiin.

Otto Brandt -konserniin kuuluvan rymättyläläisen Terhitecin silloinen toimitusjohtaja Sami Kuivalainen muuten ennusti jo vuosi ennen Yamahan maihinnousua, että jonkun suomalaisen suuren venevalmistajan omistus saattaa muuttua alan huonon kannattavuuden vuoksi. Ihan näin radikaaleihin muutoksiin en olisi kuitenkaan uskonut.

KALAUKKELI ON KUULLUT, ETTÄ alppihiihdon ylivoimaisesti eroottisin urheilulaji on naisten Super G.

 

*Tekstiä on oikaistu 12.2.: Finnmasterin, TG-Boatsien ja Zodiacin osalta kyse oli myyntiliiketoimintakaupasta, ei itse veneistä.

**Kilpailu- ja kuluttajaviraston 16.2. julkaisemassa uudessa asiakirjassa todetaan, että alustavien selvitysten perusteella Suomessa rekisteröityjen veneiden lukumäärän perusteella laskettuna Yamahan ja Inhan Tehtaat/Buster Boatsin yhteinen osuus esimerkiksi kaikissa vuonna 2016 käyttöönotetuissa avoveneissä on noin 35-45 prosenttia ja yli kuusimetrisissä avoveneissä noin 45-55 prosenttia.

Yksi vastaus artikkeliin “Venemessut myllerrysten merkeissä”

  1. Johannes Fishmonger

    Onko näitä blogikirjoituksia saatavana kirjaksi koottuna?