Näe ja koe

NÄE JA KOE | Annamari Nurminen |

Luvassa bunkkerimajoitusta ja riippusilta

Vuoden vierasvenesatamaksi valittua Örötä uudistetaan edelleen. Matkailijamäärän odotetaan kasvavan tänäkin vuonna.

Viime vuonna huippusuosituksi saarikohteeksi kivunnut Örö ei ole kadottanut vetovoimaansa. Saaren palvelutuotannosta vastaavassa Skärgårdskompanietissa uskotaan, että tänä vuonna kävijämäärät noussevat taas muutamalla tuhannella.

Saarella eletään toivossa, että sesongin loppua kohden ilmat suosisivat saaristomatkailua.

– Kylmä alkukesä on pitänyt kävijämäärät vielä maltillisina, mutta viime viikkoina on vähitellen vilkastunut, kertoo opastoimintavastaava Mimmi Lindqvist.

 

Örön linnakesaaren matkailijamääriin odotetaan muutaman tuhannen lisäystä tänäkin vuonna. Kuva: TS/Jari Laurikko
Örön linnakesaaren matkailijamääriin odotetaan muutaman tuhannen lisäystä tänäkin vuonna. Kuva: TS/Jari Laurikko

 

Vaikka Metsähallitus on investoinut Örön saarelle viime vuosina miljoonia euroja, aiotaan matkailusaareen satsata jatkossakin.
– Tänä kesänä on avattu eteläkärjessä sijaitsevan kuuden tuuman kasarmialueen tiloja, joten entisessä ruokalassa on nyt pienoismallinäyttely, palveluvastaava Petteri Santalahti kertoo.

Alueelle on tehty myös uusi luontopolku, joka odottaa vielä opastauluja. Tulossa on lisäksi riippusilta.
Saaren eteläkärkeen pyritään myös avaamaan kokonaan uusi bunkkerimajoitus, ja yksi bunkkeri päiväkävijöiden ihasteltavaksi.

– Bunkkerit eivät ole vielä käyttökunnossa, mutta työtä tehdään koko ajan. Toivon, että viimeistään ensi kesänä toisessa bunkkerissa pääsee yöpymään, Santalahti lisää.

Hänen mukaansa bunkkeriin voidaan tehdä kahdeksan vuodepaikkaa. Tällä hetkellä Örössä on noin 150 majoituspaikkaa.

 

Örön saarella oli puolustusvoimien rannikkolinnake vuoden 2014 loppuun saakka, jolloin Kemiönsaaren kuntaan kuuluva Örö siirtyi Metsähallituksen hallintaan. Vuonna 2015 saari avattiin turistikäyttöön. Kuva: TS/Jari Laurikko
Örön saarella oli puolustusvoimien rannikkolinnake vuoden 2014 loppuun saakka, jolloin Kemiönsaaren kuntaan kuuluva Örö siirtyi Metsähallituksen hallintaan. Vuonna 2015 saari avattiin turistikäyttöön. Kuva: TS/Jari Laurikko

 

Örössä on harvinaisen paljon uhanalaisia lajeja ja luontotyyppejä. Saarta kutsutaan usein perhosparatiisiksi. Petteri Santalahti ei kuitenkaan ole huolissaan Örön herkän luonnon kulumisesta, vaikka kävijämäärät ovat suuria.

– Useimmat turistit pysyvät poluilla, sillä ihmiset ovat varovaisia punkkien ja käärmeiden vuoksi. Lisäksi tällaisiin kohteisiin eivät mielestäni edes hakeudu sellaiset ihmiset, jotka eivät kunnioita luontoa, Santalahti sanoo.

Huolta saaren luonnosta ei kanneta myöskään Metsähallituksessa, joka omistaa saaren maa-alueet.

– Örössä kuluminen on ollut yllättävän pientä. Ihmiset kunnioittavat annettuja ohjeita. Samanlaisia kokemuksia meillä on Vallisaaresta Helsingin edustalta. Siellä käy vuosittain 100 000 vierailijaa, ja luonnossa jäljet ovat silti hyvin vähäisiä, puistonjohtaja Henrik Jansson sanoo.

 

Satamaisäntä Emil Finne kertoo, että vierasvenesatamaan on mahdutettu vilkkaimpina päivinä yli 90 venettä. Kuva: TS/Jari Laurikko
Satamaisäntä Emil Finne kertoo, että vierasvenesatamaan on mahdutettu vilkkaimpina päivinä yli 90 venettä. Kuva: TS/Jari Laurikko

 

Vaikka päivä on pilvinen, Örön vierasvenesatamassa riittää vilinää. Satamaisäntä Emil Finne tervehtii hymyillen turisteja yhteysaluslaiturissa.

– Viime vuonna vierasvenesatamassa oli yli 4000 käyntiä. Tänä vuonna odotetaan vielä pientä kasvua, Finne kertoo.

Hänen mukaansa kävijöitä on koko Itämeren alueelta. Kotimaisten veneilijöiden lisäksi meillä on vieraita muun muassa Eestistä, Ruotsista, Tanskasta ja Venäjältä, hän luettelee.

Vierasvenesatamaan ei Finnen mukaan ole luvassa laajennusta, vaikka ennätyspäivinä satamaan on mahdutettu jopa yli 90 venekuntaa.

– Paikkoja on 70, mutta pyrimme parhaamme mukaan löytämään jokaiselle paikan. Tähän päivään mennessä emme ole käännyttäneet yhtään venettä pois, hän sanoo.

Uudistuksia on silti suunnitteilla.

– Toiveena on rakentaa toinen palvelulaituri. Tarvetta on, sillä vakituisten vuorojen lisäksi laituria käyttävät monet charter-veneet, Emil Finne kertoo.

Vakituisia vuoroja Örön saareen kulkee Turusta, Kasnäsistä, Korpoströmistä ja Hangosta.

Vastaa