Näe ja koe

NÄE JA KOE | Jonna Lankinen |

Saaristoon maksullinen poikittaisliikenne

Tulevana kesänä Korpoströmistä pääsee vesibussilla niin Öröhön kuin ulkosaariston Aspöhönkin.

Saaristoon saadaan toukokuussa uusi, maksullinen vesibussireitti.

Reitti kulkee poikittaisliikenteenä siten, että sen mantereen puoleinen lähtösatama on Korppoossa, Saaristokeskus Korpoströmissä.

Sieltä alus suuntaa pari kertaa viikossa ulkosaariston Aspöhön, Nötöhön ja Bodöhön.

Toiset pari kertaa viikossa reitti jatkaa näistä ulkosaariston kohteista vielä pidemmälle, Öröhön saakka.

Uuden reitin liikennöintiä hoitaa vasta perustettu Aspö Charter – niminen yhtiö, jonka taustalla on Aspön saarella asuva matkailuyrittäjä ja luotsikutterin kuljettaja Tore Johansson.

Reitillä liikennöivä alus tulee olemaan 15-metrinen, 34-paikkainen ja 13–14 solmua täydessä lastissa kulkeva vesibussi Amanda.

Myös päiväreissu onnistuu

Tore Johansson sanoo, että hänelle on kaikkein tärkeintä saada Korpoströmiin nykyistä enemmän asiakkaita.

– Edellytyksenä sille on, että sieltä on jatkoyhteys ulos saaristoon. Muutenhan ihmiset elävät siinä uskossa, että se on päätepysäkki, johon saaristo loppuu.

Korpoströmissä on saatavilla hotellitasoista majoitusta, ja monipuolisesti voi majoittautua myös muissa reitin varren saarissa. Myös ilman yöpymistä Korpoströmistä voi tehdä päiväreissun Öröhön ja takaisin.

Uusi reitti avaa samalla poikittaisliikenteen Paraisten saaristosta Kemiönsaaren saaristoon.

– Emme me tätä kuntarajojen ylitystä ole sillä lailla ajatelleet. Saaristohan on yhtenäinen alue ilman kuntarajoja. Ihmiset elävät täällä siinä ajatuksessa, että on vain yksi saaristo, Johansson kertoo.

”Tämä ajatus on meillä ollut jo kauan”

Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmat laittaa yhteysalukset maksullisiksi ovat kuohuttaneet myös Aspössä, jossa Johanssonin perhe asuu yhteysalus Eivorin reitin varrella.

– Saaristolaisille pitäisi olla kaikki kuljetukset ilmaisia. Ei voi näin rajusti sakottaa meitä muutamaa sataa ihmistä, joita täällä on enää jäljellä, Johansson tuskastuu.

Entä markkinaehtoinen liikennöintiyrittäjyys, sitähän ministeriö perustelee esityksellään edistävän?

Onko tämä asia nyt vauhdittanut Johanssonin päätöstä alkaa liikennöidä poikittaisliikennettä?

– Tällaisella ministeriön esittämällä maksupolitiikalla ei elvytetä mitään yritystoimintaa täällä, se on yksi asia mikä on aivan varma.

– Tämä meidän aloittamamme liikennöinti ei ole syntynyt tämän esityksen johdosta laisinkaan. Tämä ajatus on meillä ollut jo kauan, jo siitä asti kun Korppoo oli vielä itsenäinen kunta.

Toimintaan ei ole luvassa rahallista tukea

Ihan pelkkää kuuminta kesäkautta Johansson ei aio liikennöidä, vaan haluaa pidentää sesonkia hieman molemmista päistä.

– Keväällä on koko vuoden parhaimmat ja hienoimmat kelit. Siksi lähdemme liikkeelle jo toukokuussa. Syksyllä liikennöimme ehkä syyskuuhun saakka.

Johansson sanoo, että uusi yritys ei saa toiminnalleen minkäänlaista rahallista tukea, vaan kyseessä on hänen oma investointinsa alusta loppuun.

Hinnastoja hän aikoo laskea matkoille vielä tammikuun aikana. Tarkoitus on saada ryhmäkoot riittävän suuriksi, jotta liikennöinti kannattaa.

– Ihan yhden tai kahden hengen reissuja emme kykene tekemään, mutta kymmenkunta matkustajaa on jo riittävä määrä, hän arvioi.
korpostromi

Vastaa