Näe ja koe

NÄE JA KOE | Jukka Vehmanen |

Viikonlopun venenäyttelyssä esillä jopa sikari

Turun messu- ja kongressikeskuksessa viikonlopun jatkuvassa Venexpo-näyttelyssä oleva sikari ei sovi suuhun.
 
 
 
Venenäyttelyiden katseenvangitsijana on Sikariksi ristitty vene, joka löytyy klassikkopuuveneiden osastolta.
 
Vuonna 1929 Turun Veneveistämöllä rakennettu Sikari oli kokeiluvene. Esittelyajoihin tehtyä venettä ei ole toista samanlaista rakennettu.
 
Sikari ylsi parhaimmillaan 60 solmun nopeuteen, joskaan aluksi sitä ei saatu kulkemaan suoraan.
 
Vuonna 1955 venettä käytettiin Aurajoen vauhtiajojen ja vuonna 1964 Spede-elokuvan Pähkähullu-Suomi mainonnassa.
 
Sikaria vedettiin traktoriin kiinnitettynä peräkärryllä ympäri Turkua.
Nykyisen omistajan tavoitteena on entisöidä Sikari jälleen käyttökuntoiseksi.
 

Sikarin muoto on erikoinen. Lyhyen, syvällä v-pohjalla varustetun rungon jatkona on pitkä perään päin kapeneva kartio, jonka päässä on potkuri.
Sikarin muoto on erikoinen. Lyhyen, syvällä v-pohjalla varustetun rungon jatkona on pitkä perään päin kapeneva kartio, jonka päässä on potkuri.

 
Sikarin ohjaamo on pieni.
Sikarin ohjaamo on pieni.

 
Tämäkin menopeli löytyy klassikkopuuveneiden osastolta.
Tämäkin menopeli löytyy klassikkopuuveneiden osastolta.

 
Venekauppaan haetaan uutta pontta Venexpo-messuilta, jossa on mukana yli 100 venettä, noin 40 venemerkkiä ja paljon veneilyaiheista ohjelmaa.
 
Viime syksynä ensimmäisen kerran järjestetty tapahtuma osoitti myös tehtyjen kyselyjen perusteella, että kauppoja tehtiin myöhäissyksyisillä messuilla:
 
−Messujen kävijätutkimuksen mukaan 56 prosentilla kävijöistä juuri messukäynti vaikutti hankintapäätöksiin. Hankintoja Venexposta teki lähes 90 prosenttia messuvieraista, kertoo Turun Messukeskus Oy:n toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila.
 
Venekauppa tarvitseekin piristystä, sillä se oli rekisteröinneissa mitattuna lokakuussa liki prosentin jäljessä viime vuoden vastaavista luvuista.
 
Johtavista venemerkeistä Yamarinin myynti oli 4,2 prosenttia miinuksella ja Busterin 16,9 prosenttia sekä Silverin 19,8 prosenttia.
 
Suurista merkeistä kasvuun olivat pystyneet Rymättylässä tehtävä Terhi (11 %), Faster (5,3%) ja Suvi (20,3) prosenttia.

Venenäyttelyn onnistunut uudistuminen

Messukeskus mainostaa, että paikalla ovat suuret venetoimijat, kuten Bella-Veneet Oy, Buster Boats ja Konekesko.
 
Kaikki johtavat merkit eivät kuitenkaan siellä ole.
 
Esimerkiksi Otto Brandt -konserni on paikalla melko pienellä edustuksella ja sen veneistä puuttuvat monien muiden ohella markkinakolmosena olevat Terhit.
 
Kaupan tulevaa keskittymistä kuvaa hyvin se, että Raisiossa ensi vuoden alussa avaavan Yamaha Centerin venemerkit täyttävät lähes yksinään yhden näyttelyn käytössä olevasta kolmesta hallista.
 
Viime vuona uudistunut näyttely on kuitenkin onnistunut uudistumisessaan, sillä se todellakin näyttää nyt venenäyttelyltä eikä lakritsimarkkinoilta, joskin takavuosien todella suuret veneet loistavat poissaolollaan eikä purjeveneitäkään juuri ole esillä.
 
Purjehdusta tuodaan kuitenkin esille Sailor’s Weekend -ohjelmassa.
 
Pro Sail -lehden kokoama ohjelma esittelee mm. yksinpurjehdusta (Ari Huusela), purjeiden trimmaus ja materiaalit (Timo Telkola) ja menestyvät kilpapurjehduksen kulmakivet (Vili Kaijansinkko).
 
Messuilla esitellään myös foilaamista ensimmäistä kertaa sisähallimessuilla.
 
’Leijalautailua’ esittelee Foiling Center Finland.
 
Messuhallin katosta ripustetaan Moth ja esillä on myös Nacra 20 FCS.
 
Lauantaina ja sunnuntaina kuullaan aiheesta myös esitys otsikolla Foiling, purjehduksen lentävä tulevaisuus.
 
Messuilla pyörii erilaisia sukellusnäytöksiä sekä lauantaina ja sunnuntaina Mikko ”Peltsi” Peltolan kalastusvinkkejä kertova esitys.
 
 
 
 

Vastaa